Hej!

Sökte lite men hittade inget om ovanstående ämne.

Bor i en bostadsrätt och har tillåtelse av föreningen att bygga ett trädäck i anslutning till våran balkong ( bor på första våningen ).

Nu till min fråga, jag hade ju för avsikt att gräva bort gräset samt en skvätt av matjorden och fylla upp med stenmjöl och sen lägga plattor för att sedan bygga ovanpå.

Men nu så hade vi lite diskussioner med svärföräldrarna i helgen för att underlätta det hela genom att bara lägga ut plattor ovanpå gräset och få de i lod för att bara bygga ovanpå där.

Just för att slippa slita med att gräva bort all skit då mina resurser under semestern är begränsade både med tid och fordon såsom bil och släp.



Än en gång då undrar jag, kan jag då altså lägga plattor direkt på gräset och bygga ovanpå det? För gräset dör ju ut till slut då det inte får ljus.

// Johan
 
Det jag skulle rekommendera är att lägga markduk för o vara på säkra sidan över gräset. sedan där du ska ha plattor för bärlinan hade jag grävt bort jord o lagt lite bärlager. så du inte riskerar att det sjunker. blir inge snyggt om ett hörn helt plötsligt lutar ner!
 
Okej, gräva en "grav" kan man säga då för plattor och bärlager till bärlinan för att sedan ha fiberduk runtom resten då kanske?
 
yepp!
 
Hur stort däck snackar vi om?

I regel är det bäst att göra det "riktigt".
Men som jag ser det finns inget direkt behov att gräva bort allt gräs. Markduk och mörker gör att det hålls i strama tyglar.
 
Nu är jag lekman och kan inget om det här egentligen, men en tanke slog mig!

Skulle man inte kunna gräva mindre gropar och gjuta ner beslag med hjälp av plintbetong? Och sen låta bärlinan vara fäst i beslagen? På så sätt ligger ju inte någon trädel direkt mot gräsytan...?
 
Styrman skrev:
Hur stort däck snackar vi om?
Mellan 15-20m2 pratar vi om.

Styrman skrev:
I regel är det bäst att göra det "riktigt".
Men som jag ser det finns inget direkt behov att gräva bort allt gräs. Markduk och mörker gör att det hålls i strama tyglar.
Jo, det var ju tanken från början, men som sagt med minskade resurser och en hel del annat som gör att jag inte kan fullfölja det till 100% så letade jag efter en liten genväg.

Annars var ju min tanke att ta bort allt gräs sen i med stenmjöl varefter stenkross och sedan plattor som bas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.