Tjena. Försökt hitta en tråd om trädäck direkt på gräs men det närmaste jag kommer är på betongplattor. Byggde en altan på stenplattor i förra huset och kunde i stort sett parkera en bil på den. Tänkte göra ett mindre trädäck i markhöjd på min baksida och undrar om det verkligen behövs betongplattor? Min tanke var att lägga markduk sedan klä in reglarna i syllpapp och lägga trall på. Är det en dödssynd att göra så? Förklara gärna vad det negativa är.
 
Ja det är en dödssynd att göra det, den 11:e tror jag.
Det negativa är att det kommer ruttna snabbare än om det ligger på plattor. Det kommer även bli väldigt svårt att justera in höjden om det ska ligga direkt på marken.

Om du har lerjord eller mycket matjord så kan du använda markskruv istället. Relativt enkelt sätt att få allt i rätt höjder med sådana.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340617/
 
  • Gilla
Mozzni
  • Laddar…
En plint eller platta som regeln ligger på har ju flera funktioner. En är ju att stoppa en del av markfukten, tryckimpregnerat ruttnar också om de ligger i vatten, bara långsammare. Den andra och kanske viktigaste funktionenen är att sprida ut trycket från regeln. Om du lägger den direkt på marken blir trycket (kraft/area) mycket högre och den kommer sjunka ner i marken. Lite direkt och ännu mer över tid. Dessutom kommer reglerna sjunka olika mycket och ditt trädäcka börjar luta/svaja/få dalar. Det håller max en säsong att lägga direkt på gräs.
 
  • Gilla
Mozzni
  • Laddar…
A
Det blir inte bra med reglar direkt på gräsmatta jord. Rev bort gammal altan hos oss. Den var helt ojämn och svajig, med myrbo under.
Dom hade bara lagt trall ovanpå en gammal altan. Vet inte hur länge den hade legat men helt murken.
Murken gammal altan under rivning med synlig jord och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.