Nu har jag börjat skissa på sommarens altanbygge. Eftersom det är ganska ont om plats i höjdled, runt 25-30cm (se bifogad bild), så blir det en ram i 145x45. Ramen vilar på 95x95-stolpar som i sin tur står på en 400x400 betongplattor samt syllpapp.

Bara för att krångla till det så blir det diagonal (45 grader) trall i dimension 120x28. Trallen kommer vila på 145x45 reglar som i sin tur fästs i ramen på något sätt. Frågan är bara hur. Finns det balkskor på 45 grader, eller löser man det på något annat sätt?

Jag har gjort en första 3D-skiss programmet SketchUp som jag bifogar.

PS: Om någon SketchUp guru läser detta så vore det jättesnällt om du kunde förklara hur jag kapar reglarna där de korsar ramen.
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klas T
  • Laddar…
och här kommer SketchUp filen ;)
 
Kan du visa den som .jpg ?
 
Du behöver inte fästa reglarna i 45 sätt reglarna 90 mot ramen och använd ett lite mindre cc mellan dom så att trallen som då ligger diagonalt mot reglarna inte får onödigt långt mellan reglarna. Skarvningar av trallen måste då geras 45 för att komma rakt över regeln.
 
marka skrev:
Du behöver inte fästa reglarna i 45 sätt reglarna 90 mot ramen och använd ett lite mindre cc mellan dom så att trallen som då ligger diagonalt mot reglarna inte får onödigt långt mellan reglarna. Skarvningar av trallen måste då geras 45 för att komma rakt över regeln.
Okej, det skulle jag kunna göra (pythagoras ger då 425 cc på reglarna). Men finns det inget sätt att fästa reglarna diagonalt?

Här kommer även ritningen som JPG för er som inte har SketchUp (som för övrigt är gratis).
 
  • Altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att skruva fast reglarna från insidan. Eftersom du snedkapar 45 grader får du en bred anliggningsyta att skruva i. Håller perfekt utan balkskor.

Ang. att kapa reglarna i Sketchup.
Högerklicka på regeln som du skapat. Välj explode för att kunna redigera regeln.
Välj ritverktyget och rita runt regeln mot ramen på insidan för att göra en ny avslutning på regeln.
Markera de utskjutande delarna på regeln och ta bort dessa.
Alt. redigera regeln Edit Component (högerklicka och välj) genom att göra ändavslutet i 45 grader. Men då ändras alla reglarna med samma vinkel.
De du vill ha med annan vinkel får du göra Make Unique (högerklicka och välj) samt byta ut samtliga som du vill ha med den vinkeln.
 
Bara för att jag inte vill ge mig om att sätta reglarna 90 ;) så kommer jag med förslaget att sätta trallen i ett fiskbensmönster, du behöver då lite bredare reglar där trallen byter håll diagonalt men det räcker bra med att skruva på två trallbrädor på varsin sida om regeln så har du tillräcklig bredd för diagonalskiftet.
 
titanium skrev:
Det är bara att skruva fast reglarna från insidan. Eftersom du snedkapar 45 grader får du en bred anliggningsyta att skruva i. Håller perfekt utan balkskor.

Ang. att kapa reglarna i Sketchup.
Högerklicka på regeln som du skapat. Välj explode för att kunna redigera regeln.
Välj ritverktyget och rita runt regeln mot ramen på insidan för att göra en ny avslutning på regeln.
Markera de utskjutande delarna på regeln och ta bort dessa.
Alt. redigera regeln Edit Component (högerklicka och välj) genom att göra ändavslutet i 45 grader. Men då ändras alla reglarna med samma vinkel.
De du vill ha med annan vinkel får du göra Make Unique (högerklicka och välj) samt byta ut samtliga som du vill ha med den vinkeln.
Perfekt, precis det jag undrade över. Två bra svar i ett inlägg :)

Förresten, om jag har skapat en regel som en komponent med två stycken 45-gradiga ändar. Kan jag då justera längden på komponenten på något smidigt sätt?
 
Redigerat:
marka skrev:
Bara för att jag inte vill ge mig om att sätta reglarna 90 ;) så kommer jag med förslaget att sätta trallen i ett fiskbensmönster, du behöver då lite bredare reglar där trallen byter håll diagonalt men det räcker bra med att skruva på två trallbrädor på varsin sida om regeln så har du tillräcklig bredd för diagonalskiftet.
Tack för tipset. Jag ska skissa på det också och sen välja lösning.
 
kamilenski skrev:
Kan du visa den som .jpg ?
Sorry för off-topic, men jpeg ska endast användas för fotografier. Jpeg-komprimeringen bygger förenklat på att plocka bort skillnader ur fotografier som ögat ändå har svårt att se. Fotografier är inte exakta återgivningar och dessutom "mjuka" - färger övergår oftast sakta i varandra, och små ändringar i detta stör inte så mycket.

När man använder jpeg med normal komprimeringsgrad för ritningar eller annat datorgenererat så blir resultatet i bästa fall "suddigt" och "smutsigt", i värsta fall helt gräsligt. De skarpa kontrasterna och linjerna spelar i detta fall stor roll för uppfattningen av bilden.

Kamilenski, om du tycker att din avatar ser smutsig ut, så är det för att du använt jpeg för något som inte är ett foto.

Visserligen finns möjligheten att spara jpeg utan kvalitetsförlust, men då försvinner mycket av poängen med jpeg.

Icke-foton sparas hellre som png-filer.
 
Redigerat:
swebichon: Klart snyggt att lägga diagonalt! Kör på det!


ordain: Tror att kamilenski vet förlusterna med att jpeg-kompr. Dock har alla, inkl mig, inte sketchup på datorn och därför vill man se bilden. Skitsamma om den är lite grötig eller ej. d^_^b
 
ordain skrev:
Kamilenski, om du tycker att din avatar ser smutsig ut, så är det för att du använt jpeg för något som inte är ett foto.
http://www.byggahus.se/avatars/forum/kamilenski.gif?dateline=1297259600 :rolleyes:
 
Blindnit skrev:
http://www.byggahus.se/avatars/forum/kamilenski.gif?dateline=1297259600 :rolleyes:
Filnamnet har inget med saken att göra. Är det en jpeg så är det, även om man ger den namnet kamilenski.gif. Om du kollar mime-type på filen ser du att det är en jpeg och inget annat.

Givetvis går det att göra gifar fula också dock.

Swappe: Jag ville bara tipsa om att han nästa gång gärna kan lägga ut ritningen som en png. Det tar inte längre tid, och blir tydligare.

Men, nu ska jag inte kidnappa tråden mer, åter till altanbygget. Jag ska själv göra något liknande, så är mycket intresserad av svaren :)
 
ordain skrev:
Om du kollar mime-type på filen ser du att det är en jpeg och inget annat
Jo där fick jag för att jag skulle spela besserwisser :blushing:

Men som sagt altan var det.
 
Blindnit skrev:
Jo där fick jag för att jag skulle spela besserwisser :blushing:

Men som sagt altan var det.
Lånar tråden. :blushing:
Ska jag spara min avatar i gif? Blir den tydligare då?

Hehe. Får bättra på den vid tillfälle...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.