Vi letar efter ett fint träd som ska stå ensamt på en del av vår tomt. Vi vill att trädet ska vara normalstort (3-5 m) och praktfullt med mycket färg, gärna ett vårblommande träd som är fint i alla fall vår-höst.
Kruxet är att vi också vill ha insynsskydd mot grannen nedanför. Därför letar vi träd som har en stor och tät krona som växer rätt brett från typ 150-180 centimeters höjd.

Är det någon som har ett bra tips?

Tillägg: Trädet kommer stå i utsatt läge i väster med mycket sol från tidig förmiddag till sen kväll.
 
Körsbärsträd ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Körsbärsträd ?
Ja, Accolade och Kanzan är två träd vi ständigt återkommer till faktiskt.
 
O
F Faceb00k skrev:
Vi letar efter ett fint träd som ska stå ensamt på en del av vår tomt. Vi vill att trädet ska vara normalstort (3-5 m) och praktfullt med mycket färg, gärna ett vårblommande träd som är fint i alla fall vår-höst.
Kruxet är att vi också vill ha insynsskydd mot grannen nedanför. Därför letar vi träd som har en stor och tät krona som växer rätt brett från typ 150-180 centimeters höjd.

Är det någon som har ett bra tips?

Tillägg: Trädet kommer stå i utsatt läge i väster med mycket sol från tidig förmiddag till sen kväll.
Ett klotrobinia kanske?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ett klotrobinia kanske?
Blir mycket tät om man klipper in det varje vår och man kan också bestämma hur stor kronan skall vara. Vintertid gen något mer skydd än ett vanligt fruktträd om man har klippt kronan.

Der är en fördel om den får stå fritt i en gräsmatta eftersom den lätt ger taggiga rotskott (som gräsklipparen tar).
 
Redigerat:
Claes Sörmland
F Faceb00k skrev:
Ja, Accolade och Kanzan är två träd vi ständigt återkommer till faktiskt.
Överväg bergkörsbär. Blir större senare i livet.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Ett klotrobinia kanske?
Tål inte blåst. Grenarna går av stup i kvarten.
 
O
M MatsBengtsson89 skrev:
Tål inte blåst. Grenarna går av stup i kvarten.
Nja? Det har inte jag märkt på mina två jag har som båda står i rätt blåsiga miljöer.
 
Visst går grenarna sönder om man inte klipper in dem vid lövsprickningen varje vår (tar 20 minuter). Årets nytillskott är mjuka och lär näppe brytas. Däremot flyger en del blad vid mycket stark storm - liksom andra träds blad.
 
Kanske en rönn av något slag? Häggmispel är mer buskis men har sina kvalitéer. Olika typer av lönnar, tänker då inte på alla sjuttielva japanska sorterna utan ginnala (på sikt uppstammad) eller komarov.

Vilken växtzon bor du i?
 
Claes Sörmland
Prydnadsaplarna ska heller inte förringas. Levererar nöstan garanterad snygg blomning på våren och dekorativa miniäpplen på hösten. Jag föreslår korallapeln 'Professor Sprenger', den levererar varje år hos mig och är lagom stor, en av de lite växtligare av prydnadsaplarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.