Grannen vill ta ner en stor ek (dock ej så gammal att den är kategoriserad skyddsvärd) som står alldeles vid tomtgränsen (på grannens sida av tomten, men möjligtvis delvis på min tomt). Jag tycker att trädet är vackert och vill att det skall få stå kvar. Kan grannen ta ner trädet även om jag inte ger min tillåtelse?
 
Han får väl ta ner den delen som står på hans sida. :D
 
Kan inte tänka mig att du har ngn bestämmanderätt om trädet kanske inkräktar lite på din tomt.
 
Om det står mest på hans sida, säg 75%, så får det betraktas som att det är hans träd som vuxit in på din fastighet. Inte att det är erat gemensamma träd. Du är ju inte ens säker på att den ens är inne på din tomt över huvud taget. Säg att du varit av motsatt åsikt och velat ta bort trädet men grannen velat ha det kvar - hur hade du ställt frågan då? Troligen som att grannens j-a ek som var en liten smal sak för 20 år sedan nu vuxit sig så stort att det börjar ta sig in på din tomt - är inte grannen då tvungen att ta bort det?

Klart att grannen har rätt att ta ned trädet utan ditt medgivande.
 
Tack för respons! Har en trevlig granne som går lätt att prata med, så vi löser säkert detta till det bästa, men det är alltid bra att få andras åsikter. Bagarn, träder är inte inplanterat utan stod på tomten när huset byggdes (enligt förra grannen som var den som byggde huset). : )
 
om den gamla eken sågas bort så kanske planterar du ett nytt träd på din tomt? Jag tycker att lövträd är bra att ha vid huset - dom skuggar på sommaren och släpper fram solstrålar under de mörka och kalla årstider när de är utan löv. Du kan kanske välja ett träd med löv som snabbt omvandlas till kompost. Eklöv förmultnar inte så snabbt ( grannen är kanske trött på det?) men fex björk, bok, ask försvinner mycket snabbare :). Eller varför inte ett fruktträd som blommar fint på våren?
Se det som en chans att få plats för din egen trädplanta på din egen tomt nu när ekens plats blir "ledig".
gaia
 
Men en stor ek är vackrare än det mesta! :(
 
eakarlsson skrev:
Bagarn, träder är inte inplanterat utan stod på tomten när huset byggdes (enligt förra grannen som var den som byggde huset). : )
Sa jag något om att det var planterat? Nej. Bara att det har vuxit. Min grannes ekar har också de vuxit rätt ordentligt på 20 år och långt in över fastighetsgräns. Vid påtalande om detta har jag fått svaret att hon har ju inte planterat dem, De är självsådda, som att de därmed inte är hennes ansvar :x
 
haavard skrev:
Men en stor ek är vackrare än det mesta! :(
jag vet , har minst 10 st gamlingar och några av de hänger bokstavligt över huset. Känns tryggt på något sätt att bo i deras beskyddande skugga.
Tyvärr finns det människor som flyttar till eget hus för att komma nära naturen och sen utrotar all natur dom bestämmer över. Som om dom längtade till stadens underhållsfria asfalt och krukväxter igen.
Stora träd ger en karakter åt en standardtomt som oftast är tråkig och liknar alla andra längst gatan, tycker jag
gaia
 
Redigerat av moderator:
Göran.W
Jag har en granne med mastodont blodlönn med en stam på 1,5 meter den är bara så himla fin.
Har en hyffsat stor lönn själv med 80cm stam men det står tyvärr fel för att komma till sin rätt.
Har planterat massor med björkar 2 meter in på tomten längs två sidor som gränsar till väg och åker.
Det finns inget som silar ljuset så fint som björkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.