Hur mycket ska jag se till att rensa bort för att slippa rötter och skit som letar sig in till markbädden?

Kommer bli ca 3m från en större tall och 5m till några större björkar.
Ska jag kapa ner de för att vara på säkra sidan?
 
5 m tror jag kan vara OK. Jag fick tipset från grävfirman som lade ned min markbädd att inte ta bort för mycket träd eftersom de hjälper till att suga upp vatten. Se till att geotextilduken som ligger runt bädden ligger om lott ordentligt. Det försvårar för rötterna att ta sig in i själva bädden.
 
Patrick E skrev:
5 m tror jag kan vara OK. Jag fick tipset från grävfirman som lade ned min markbädd att inte ta bort för mycket träd eftersom de hjälper till att suga upp vatten. Se till att geotextilduken som ligger runt bädden ligger om lott ordentligt. Det försvårar för rötterna att ta sig in i själva bädden.
Duken lär ju knappast göra någon skillnad. Rötter letar ju sig igenom det mesta ändå.
Men det stämmer ju säkert som grävfirman sa att träden hjälper till att suga upp det kan vara värt att tänka på.

Kommer dock ha min bädd nästan direkt på berg som sluttar ut emot ett stup så det kommer rinna av utan problem.
 
Ja, det finns ju både kontinuerlig tillgång på vatten och näringsämnen i en markbädd så det är inte så konstigt att rötterna gärna söker sig dit. Tror inte att just tall och björk är så farligt, det är värre med t.ex. al. Rötterna letar sig in i bädden och bildar stora nystan. Finns säkert fler träd som beter sig likadant så det gäller att vara observant...
 
Elaine--85 skrev:
Ja, det finns ju både kontinuerlig tillgång på vatten och näringsämnen i en markbädd så det är inte så konstigt att rötterna gärna söker sig dit. Tror inte att just tall och björk är så farligt, det är värre med t.ex. al. Rötterna letar sig in i bädden och bildar stora nystan. Finns säkert fler träd som beter sig likadant så det gäller att vara observant...
Det är ju omöjligt att upptäcka i efterhand så därför tänkte jag att man skulle vara på säkra sidan från början och kapa ner allt som står nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.