S
Hejsan

Jag har en ek som står långt ut i ett hörn på min tomt. Den är rätt stor och har (bl.a) en gren som sträcker sig in över grannens tomt, och nära deras balkong, de får även löv i hängrännor etc från denna.
Jag har själv inte kollat läget, exakt hur det ser ut. Vi har en stor tomt och detta är upp för en slänt på baksidan där vi sällan är. Husen är från början av 1900-talet och eken säkert betydligt äldre.

Grannen har nu anlitat en arborist för att ta ner ett annat träd på deras tomt, och vill då att arboristen också ska ta bort den här grenen på min ek, till en kostnad på 2000:- som de vill att jag ska betala.

Jag är helt med på att grenen plockas bort om arboristen (som jag vet är en seriös arborist) anser att det är ok med tanke på trädets hälsa. Men för min del kan den också precis lika gärna få vara kvar.

Det jag undrar över är, vad är kutym/praxis i ett fall som detta, ska jag eller min granne betala för att grenen plockas bort?

Osäker på vilket forum detta bör postas i, rätta mig gärna om jag bör flytta inlägget.

Tack på förhand!
 
harry73
Säg som det är. Den får gärna hänga kvar, eller så tar ni bort den och bekostar det själv.
Grannarna har rätten att ta bort grenen, men ska först ger dig möjlighet att göra jobbet själv. Så om du oroar dig för trädet om grannen själv sågar av grenen, kan det vara bra att anlita en arborist, alt. betala grannens arborist 2000:-.
Och det är precis det som grannen föreslog.
Så jag antar att svaret är att om du tycker att en arborist ska göra jobbet, får du betala. Om grannen inte vill såga ner grenen och anlitar en arborist får han betala. (Varför inte dela på kostnader?)
 
Jordabalken 3 kap 2 §: "Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

Grannen kan inte tvinga dig att betala för att ta bort grenen, men grannen har rätt att göra det själv.
 
Grannen får heller inte beträda din tomt, och får således bara ta den del av grenen som sträcker sig över den tänkta gränsen uppåt...
blir ql att se den arboristen jobba från grannens sida av tomten, dessutom kan trädet vara skyddsvärt, kolla med länstyrelsen..
 
S
Jag har absolut inget emot att grenen tas bort, på ett för trädet lämpligt sätt. Arboristen är mycket seriös och är välkommen att ta min tomt i anspråk i den mån det behövs, även för övrigt arbete på grannens träd, om så skulle behövas. Inga problem där. Vi har en god relation med våra grannar och den vill vi bevara.

Jag funderade mest kring kostnaden, vad som är praxis kring vem som betalar. Jag uppfattar det som att det "normala" är att den som vill ta bort grenen betalar. Lagtexten lutar ju lite åt det hållet också tycker jag.

Låt oss säga att ingenting görs med grenen nu. Och den senare av en eller annan orsak skulle orsaka skada på deras fastighet, vem är ansvarig då?
 
harry73
Om trädet är i bra skick i övrigt är det ingens fel. Och då får grannens försäkring hjälpa honom med att ersätta skadan.
Om trädet är i sämre skick och du inte gör något för att undvika skada kan det vara du som är ansvarig
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Man kan följa lagar och förordningar till "punkt och prick".
Själv skulle jag funderat på vad grannsämjan är värd, speciellt om mitt träd skapar problem hos grannen.Och gjort mima övervägande från det istället.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
C
Snickerick skrev:
Jag funderade mest kring kostnaden, vad som är praxis kring vem som betalar. Jag uppfattar det som att det "normala" är att den som vill ta bort grenen betalar.
Vis av erfarenhet råder jag dig att vara tydlig med att grannen får ordna och bekosta detta själv, om du som sagt inte vill att arbetet skall utföras på något särskilt sätt. Det kan lätt skapa en snedvriden norm er emellan om grannen får bilden av att det är OK att förvänta sig att andra betalar för att deras egna önskningar skall uppfyllas. Att be dig betala är rätt fräckt i min bok. Det är naturligtvis en annan sak om du hade delat grannens intresse av beskärningen eller om trädet vore skadat eller misskött.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Man kan se det så här, vilket är bäst:
- Grannen kapar av grenen i tomtgränsen, eken blir stympad och det kan gå röta i trädet
- Grannen ombesörjer att den tas bort på ett riktigt sätt i samband med annat arbete

Vad värdesätter du själv som viktigt, att "rätt ska vara rätt", bra relation till grannen, ekens utseende, etc?
Och självklart påverkar det om de 2000:- tar ett djupt hål i plånboken eller det hamnar i marginalen.

Självklart kan du neka att betala.
 
Mikael_L
Snickerick skrev:
Grannen har nu anlitat en arborist för att ta ner ett annat träd på deras tomt, och vill då att arboristen också ska ta bort den här grenen på min ek, till en kostnad på 2000:- som de vill att jag ska betala.

Jag är helt med på att grenen plockas bort om arboristen (som jag vet är en seriös arborist) anser att det är ok med tanke på trädets hälsa. Men för min del kan den också precis lika gärna få vara kvar.
Grannen får ta bort grenen helt oavsett om det är OK för trädets hälsa eller ej, bara han berättar det för dig först och bereder dig en möjlighet att ordna det själv.
Han kan dessutom då skita i arboristen för att spara pengar men då kapa på ett dåligt vis.
Grannen får ta ner grenen på vilket vis som helst bara det inte är uppenbar skadegörelse på trädet, och rättsliga instanser räknar nog inte med att en lekman vet så mycket om sånt här.
Men drar grannen in en ring eco-plugg runt grenen så är det inte säkert att han klarar sig i domstol med att säga att han trodde att ecoplugg bara tar ihjäl den gren som dom sitter i och att grenen sen faller av. Men troligen är inte ens eco-pluggen ett solklart rättsligt case.



Vidare kan din granne även besluta sig för att anlägga en fin liten stensatt uteplats precis i tomtgränsen där, och har då rätt att gräva av varenda lite rot-stump på trädet, precis längs med tomtgränsen. Ja bara han sagt till någon vecka innan då och gett dig möjligheten att ordna bort rötterna själv.
Sen blir trädet ett lätt byte för höststormarna.


Ja träd precis i eller nära tomtgräns är ett elände, du borde kanske överväga att låta ta bort hela trädet, du skrev ju också såhär: "Jag har själv inte kollat läget, exakt hur det ser ut. Vi har en stor tomt och detta är upp för en slänt på baksidan där vi sällan är. "
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är mycker svårt att döda en gammal ek bara genom att såga av en gren. Det vanliga som händer av en oproffsig avsågat gren är att det växer ny/nya och tar lika mycket plats inom några år och att trädet ser inte så snyggt ut på grannens sida.
Jag tycker grannen får bekosta sina önskemål själv. Du som ekens ägare har bidragit till grannsämjan genom att tillåta borttagningen.
gaia
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Man kan följa lagar och förordningar till "punkt och prick".
Själv skulle jag funderat på vad grannsämjan är värd, speciellt om mitt träd skapar problem hos grannen.Och gjort mima övervägande från det istället.
Ja visst, självklart är det så, och jag utgår naturligtvis ifrån att min granne har funderat över samma sak...
 
S
cpalm skrev:
Vis av erfarenhet råder jag dig att vara tydlig med att grannen får ordna och bekosta detta själv, om du som sagt inte vill att arbetet skall utföras på något särskilt sätt. Det kan lätt skapa en snedvriden norm er emellan om grannen får bilden av att det är OK att förvänta sig att andra betalar för att deras egna önskningar skall uppfyllas. Att be dig betala är rätt fräckt i min bok. Det är naturligtvis en annan sak om du hade delat grannens intresse av beskärningen eller om trädet vore skadat eller misskött.
Ja, jag kände väl lite åt det hållet också, de kunde åtminstone ha föreslagit att vi delade på kostnaden. Det är trots allt helt och hållet deras önskemål. Finner de inget värde i att grenen försvinner, så känner inte jag det så meningsfullt att betala, om man säger så.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Men kan det verkligen kosta 2000 att såga av en gren? Dessutom av en person som redan är på plats

Är du säker på att grannen inte försöker lura dig?
 
S
Mikael_L, nu är det så som jag skrivit att vi har en god relation med grannen och vill fortsätta ha det så, så jag förstår inte riktigt varför du går till angrepp som om det vore värsta grannfejden. Min fråga rörde hur man brukar göra med betalningen i dylika fall.

Grannen vill INTE att hela trädet tas bort, tvärtom vill de ha kvar det, det är bara en gren som de vill ta bort. Jag ser heller ingen anledning för oss att ta bort trädet, det är en stor fin ek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.