Vi är spekulanter på ett hus från 1800talet med 2 stora träd i flaggstångshöjd ca 30 cm från väggen på huset.
Vad gör man bäst åt detta och om man ska såga ner vad kan det kosta?
 
  • Stort träd nära en vägg på ett äldre hus som kan vara ett byggrelaterat problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
L Lotta100 skrev:
Vi är spekulanter på ett hus från 1800talet med 2 stora träd i flaggstångshöjd ca 30 cm från väggen på huset.
Vad gör man bäst åt detta och om man ska såga ner vad kan det kosta?
Går det att fälla bara eller är det en massa i vägen?
Hur träden ser ut är helt ointressant egentligen.. det är vart de ska ligga som är det viktiga... (y)
enkel fällning.. ca 500-1000 kr..
svår fällning.. ca 2500-3000 kr..
sen tillkommer upparbetning..
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Frågar man en arborist så krävs säkert sektionsfällning à 20-30.000.......men det kanske det också gör. Fota i andra riktningen.

Hos en granne så jobbades det flera dagar med en stor alm som sågades till småbitar och hissades ner med bromsad lina.
Intill almen var en stor (ägd) äng med en enkel (min) telefonledning, klippt och ej använd i min ände på fem år.
Bara lägg ner tråden och fäll trädet tänker jag.

Ibland känns det som att arborister bara ser en chans att krångla till saker för att maximera antalet timmar.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
H Haagbard skrev:
Frågar man en arborist så krävs säkert sektionsfällning à 20-30.000.......men det kanske det också gör. Fota i andra riktningen.

Hos en granne så jobbades det flera dagar med en stor alm som sågades till småbitar och hissades ner med bromsad lina.
Intill almen var en stor (ägd) äng med en enkel (min) telefonledning, klippt och ej använd i min ände på fem år.
Bara lägg ner tråden och fäll trädet tänker jag.

Ibland känns det som att arborister bara ser en chans att krångla till saker för att maximera antalet timmar.
Används ängen? Kan vara så enkelt att man inte vill ha en massa skräp där om den slås
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Används ängen? Kan vara så enkelt att man inte vill ha en massa skräp där om den slås
Städar man efter sig är det inget problem.
 
H Haagbard skrev:
Frågar man en arborist så krävs säkert sektionsfällning à 20-30.000.......men det kanske det också gör. Fota i andra riktningen.

Hos en granne så jobbades det flera dagar med en stor alm som sågades till småbitar och hissades ner med bromsad lina.
Intill almen var en stor (ägd) äng med en enkel (min) telefonledning, klippt och ej använd i min ände på fem år.
Bara lägg ner tråden och fäll trädet tänker jag.

Ibland känns det som att arborister bara ser en chans att krångla till saker för att maximera antalet timmar.
Säkerheten är viktigt
 
L Lotta100 skrev:
Vi är spekulanter på ett hus från 1800talet med 2 stora träd i flaggstångshöjd ca 30 cm från väggen på huset.
Vad gör man bäst åt detta och om man ska såga ner vad kan det kosta?
Kommer man till med en lastbil så är sångbilen det bästa blir lite spåner kvar på marken plus roten men marken måste bära bilen på ca 10 ton
 
  • Gilla
Lotta100
  • Laddar…
wildeside
Går det att ta sig fram till trädet med en skylift så kan du plocka ner trädet i lagom kubbar utan problem.
Kostar inte speciellt mycket att hyra över en helg.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
A
A Ankmamma skrev:
Städar man efter sig är det inget problem.
aj aj.. Inte före snön..
När snö ligger så anlitar man någon med traktor som plogar bort skräpet..
Annars så fäller man på presenning..

små ved bitar går in i slåttermaskinerna och sabbar lagren.. det är stor skillnad på gräs och ved..
 
För några år sedan (2019) anlitade jag arborist för att fälla en stor björk som stod illa till mellan två husknutar, och att ansa en stor bok med lite väl mycket överhäng över näraliggande tak.
Tre killar kom. Två av dem flängde runt som vältränade schimpanser, den ena tog ner björken och den andra putsade boken. Den tredje stod på marken, tog emot nedsågade grenar och kapade och travade snyggt när han hann, så att det underlättade för mig att göra ved av det hela.
Det tog dem en halv dag att färdigställa jobbet (ingen bortforsling, jag ville ju ha veden).
Totalkostnad: 11 200:-, efter rutavdrag 5 850:-.
Alternativkostnad om jag gjort jobbet själv: reparation av två hus 200 000:-, förlorad arbetsförtjänst efter fyra månaders sjukskrivning efter fall och sågning i ben 50 000:- och säkert en del kostnader till.
Gissa om jag var nöjd med arboristernas insats!
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 11 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Används ängen? Kan vara så enkelt att man inte vill ha en massa skräp där om den slås
Det användes inte till något, putsades en gång om året för att slippa få slyuppslag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L Lotta100 skrev:
Vi är spekulanter på ett hus från 1800talet med 2 stora träd i flaggstångshöjd ca 30 cm från väggen på huset.
Vad gör man bäst åt detta och om man ska såga ner vad kan det kosta?

Kommer det ut ett ”proffs” och fäller åt dig, då är du ju helt skadefri OM något händer
Dom gör detta dagligen typ, och har försäkringar

Eller ger du bort trädet på rot, den som tar det får fälla och ta reda på veden
 
  • Gilla
Lotta100
  • Laddar…
A
J javlaandersson skrev:
Kommer det ut ett ”proffs” och fäller åt dig, då är du ju helt skadefri OM något händer
Dom gör detta dagligen typ, och har försäkringar

Eller ger du bort trädet på rot, den som tar det får fälla och ta reda på veden
passa dig för det undre..
Det kan göra att du får arbetsgivaransvar..
Och saknar personen behörighet så blir det värre...
 
Nu är det 5 år sedan, men då hade jag en arboristfirma som sektionsfällde en mycket stor, trestammad tall.
Fällning, flisning, borttransport av allt inkl räfsning gick på 5000 /femtusen/ kr efter rotavdrag. Så det finns firmor som inte hugger för sig i onödan.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
L Lotta100 skrev:
Vi är spekulanter på ett hus från 1800talet med 2 stora träd i flaggstångshöjd ca 30 cm från väggen på huset.
Vad gör man bäst åt detta och om man ska såga ner vad kan det kosta?
tänk på att trädet väger många kg och när det faller till marken så blir när stora hål i gräsmattan och kommerser på taket så blir där stora skador
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.