Jag har en enorm tall som jag vill ta ner. Problemet är bara att den är inringad av några fina ekar, och dessutom elledningen till större delen av villorna i området. Lösningen måste bli att ta ner den i delar.
Klarar jag att göra det själv; och hur gör jag i så fall? Har funderat på att hyra en skylift men det känns lite riskabelt om trädtoppen skulle gå åt fel håll... Har någon tips?
 
Du ska få ett jättebra tips:
Det finns folk som försörjer sig på att ta ner stora, besvärliga träd som står illa till. Anlita dem. Det kommer att kosta dig ca ettusen välplacerade kronor.

Man måste känna sin begränsning. Stora träd är rätt farligt att försöka sig på själv. Dessutom kan det bli dyrt när elverket fått fixa till ledningarna.:surprised:
 
Enligt Hyreshusets prislista så kostar en skylift ca 1200 kr/dag, dvs ungefär samma pengar som att ta dit någon som gör jobbet...

Vi anlitade en firma som tog ner 8 stora träd på vår tomt, 6 st fälldes med skylift och 2 klättrade de i (gick inte att komma åt med skylift). 5000 kr för nedtagningen.
 
Prata med elbolget!

De brukar inte alls vara omöjliga om de har ledningar i området. Och fälla träd kan dom
 
Vi anlitade kommunens skogvaktare + brandkårens hävare. Minns inte priset, men det var inte dyrt. För i såfall hade jag kommit ihåg det. ;D
 
Om du absolut skall göra det själv, så försök att ta dig upp mot toppen via stege eller liknande och sedan klättra på grenarna (om det går). Ta med ett långt tjockt rep och fäst så högt du kan runt stammen du skall ta ned. (Längden du kapar beror på hur nära elledningarna eller andra saker i din omgivning är). Det är kanske inte så tjockt där, så du kanske kan såga förhand. Repet spänns upp med hjälp från folk (många och starka) på marken åt det håll som du vill fälla det, "snitta" åt samma håll. Se till ha de har spänn på repet hela tiden samt att det inte blåser för mycket. Sedan är det bara att kapa bakifrån, lite ned mot snittet, som du har gjort tidigare.
Gå sedan ner till nästa kapställe (antal meter på stammen som du kapar beror på hur långt det är till elledningarna) på stammen, eventuellt ta ned lite tjocka grenar innan. Göra samma här. osv.....

Men det är inte något jag kan rekommendera om du är osäker..... i så fall försök få någon annan att göra det.

Har själv fällt en hel del träd på detta viset. Man lär sig efter ett tag (numera vågar jag till och med ta med en liten motorsåg upp om "plats finnes") och man man sitta på en bra gren snett under. Men som sagt det är inget att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.