Garagegolv utförs ju normalt som platta på mark.

Har en idé om att göra golvet som ett träbjälklag på nedsänkta grundmurar istället.
Orsaken är att det i huvudsak skall vara en snickarverkstad där man bara i undantagsfall skall kunna exempelvis vinterförvara bilen.

Tanken är att lägga flera murar så att spännvidderna blir korta (c:a 2 meter) samt att dubblera täthethen (c/c 300) mellan golvbjälkarna (45x170). Ytskiktet utförs som självbärande plankgolv (26 mm spontat).

Tacksam för synpunkter, erfarenheter och tankar kring detta!
 
Frågan är väl om försäkringsbolaget godkänner ett brandfarligt golv i ett garage. Väggarna och taket skall ju vara dubbelgips..
 
C
mycke_nu skrev:
Frågan är väl om försäkringsbolaget godkänner ett brandfarligt golv i ett garage. Väggarna och taket skall ju vara dubbelgips..
Njae, det beror ju helt på hur nära det står andra byggnader...
 
Intressant idé med samverkansbjälklaget.

I armerad betong skyddas ju järnen från vidare korrosion av den omslutande betongen. Här tycks metallen ligga fri mot fuktig krypgrundsluft. Vet du något om hur det klarar korrosion?
 
Jag har sett min granne som använt en sådan, murade upp en grund, spikade på trä runt, sedan en sån platta. Polaren hade en likadan veckad plåt till sitt garage faktiskt. Lite osäker på hur det går till i praktiken...
 
Vi har en stor lastkaj på jobbet som är gjord sådär, Har hållt i 10år nu utan tecken på korrosion.
 
Tänkte kapa tråden och bygga på grundfrågan om träbjälklag. Har f.n en dubbelcarport på 6x7m som enbart har grusbädd i dagsläget. Funderar på att bygga en arbetsplats/förråd i ena halvan som inte är avsedd att köra in bilen i. Andra halvan är tänkt att stensättas för att följa övrig stenläggning/gång.
Det finns således en färdig långvägg på plintar (tre st) och jag tänkte mig en mur där av leca alt fästa bjälkar i befintlig långvägg med balkskor. I mitten av carporten måste det förstås till antingen plintar eller lecamur. Nuvarande öppning sätts igen, ev med dörrar för att lätt komma in o ut med mtrl.

Vad ska jag tänka på för en sån lösning? Dimensioner bjälkar? Isolering? I förrådet på platta som finns i längan (totalt 11m) är det bara 120mm isolering och det tycker jag räcker i dagsläget. Kommer väl inte att vara där varje dag men kanske bra att planera längre än så? Långväggen är reglad för brädfordring och isolering måste väl ha vindpapp alt sätt utegips från insidan?

Måste ha nåt att fundera på under den här "passiva" tiden så man kan köra igång när våren kommer:D

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.