Hejsan

Har sett en del diskussioner om detta med att använda träbaserade skivor bakom våtrumsskivor här på forumet. I BKR's regelverkparagraf 5.7.1 framgår tydligt att detta inte är otillåtet.

5.7.1 Väggar
Skivor som ska vara underlag för keramiska
tätskiktskonstruktioner på väggar ska vara av
tillverkaren rekommenderade och lämpliga
som underlag för tätskikt och plattsättning.
Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning
utan att förlora sina tekniska egenskaper
och vara motståndskraftiga mot mikrobiell
tillväxt.
Kartongklädda skivor av gips ska inte
användas
i våtzon 1 som underlag för tätskikt
och plattsättning eller som bakomvarande
skiva.

Träbaserade skivor ska inte användas som
underlag för tätskikt och plattsättning.

Skivväggar ska uppfylla toleranskraven
enligt tabell 43.B/HSD-1 AMA Hus.


Av skrivningen om att kartongklädd gips inte är tillåten som bakomvarande skiva (bakomvarande underlaget för tätskiktet) framgår indirekt av nästa stycke att träbaserade skivor inte har denna begränsning, eftersom motsvarande skrivning saknas där.
 
???

Men detta har väl konstaterats för längesedan i några trådar om jag inte missminner mig...

...eller du vill bara påminna om det... ;)
 
Javisst, en liten påminnelse bara :)

Faktum är att jag läst ett antal trådar där detta diskuteras och påstås vara otillåtet, men jag har inte sett en enda som säger att det faktiskt är ok, eller påpekar BKR's skrivning som på ett ganska tydligt sätt visar att det är helt ok.
 
Just nu är det tillåtet även om vi håller på med förhandlingar om vissa revideringar och då får vi se hur reglerna blir utformade. Detta är en av paragraferna som gås igenom. Det andra är
de tidigare nämnda golven av spån. Det som dock orsakar mest huvudbry är testförfarande av godkända våtrumsfoliesystem.

Så just nu som sagt är det helt ok och tror ingen av de kunnigare sagt något annat men alltid bra som påminnelse :)
 
Enligt den text som Thomasx referererar till: "Träbaserade skivor ska inte användas som
underlag för tätskikt och plattsättning". är det självklart tillåtet .
Det står i texten att
man inte får sätta tätskikt direkt på träskivorna, men om man sätter godkända våtrumsskivor utanpå träskivorna så är det tillåtet.
Jag sätter alltid 15 mm plywood under våtrumsskivorna för att få något att skruva i i zon 2. (I zon 1 måste man dessutom kortla där man vill skruva fast något)
 
bjurel skrev:
. (I zon 1 måste man dessutom kortla där man vill skruva fast något)
Det kan jag inte komma ihåg att jag läst, var står det reglerat?

Mvh Thomas
 
thomasx skrev:
det kan jag inte komma ihåg att jag läst, var står det reglerat?

Mvh thomas
i bkr 6.3.4.

6.3.4 efterkommande installationer
skruvinfästningar ska förseglas enligt tätskiktstillverkarens monteringsanvisning.
Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast
göras i massiv konstruktion, såsom betong,
murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (t.ex.
Kortling).
 
Ja, vad skulle vi göra utan våra kära regler.....:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.