Hej!

Har precis satt in en vägg med liggande panel 22*100 av Granträ (snus torr).
Ska måla den vit.

Behöver jag kvistlacka?
kan jag använda en vanlig vit väggfärg att måla den med?

Tacksam för snabbt svar :)
 
Kvistlack ja, har du målat fjädern innan uppmonteringen?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Fjärdern?
 
Mitt råd är att använda någon typ av spärrwskikt som grundfärg för hela ytan. Om du kvistlackar bara kvistarna kommer du att få en gulnande yta med vita fläckar där kvistarna är. Visst kan man använda kvistlack till det, men det är enklare och troilgen billigare med en bra spärrfärg. Den målas på och får torka minst 24 timmar innan nästa färglager målas för att härda ordentligt. Det färglagret kommer att gulna, men det gula binds där.

Maken missade 24-timmarsregeln och målade igen redan efter 10 timmar, eftersom det står "övermålningsbart efter 8 timmar" på burken...
 
Träpanelen kommer att krympa när den torkar, därför kan det vara bra att måla panelen innan, åtminstone själva sponten, det som passas in i brädorna, kallas för not och fjäder.
 
Är vanliga brädor så de saknar not/fjäder och virket är snustorrt.
Så om jag fattade allt rätt:
1: måla hela brädorna med Spärrkvist
2: vänta mins ett dygn
3: måla med vit inomhusfärg, TYP 7

Har jag fattat de rätt?
 
grunch skrev:
Är vanliga brädor så de saknar not/fjäder och virket är snustorrt.
Så om jag fattade allt rätt:
1: måla hela brädorna med Spärrkvist
2: vänta mins ett dygn
3: måla med vit inomhusfärg, TYP 7

Har jag fattat de rätt?
Inte spärrkvist - spärrskikt. Det bästa systemet är att lägga kvistlack på kvistarna och sedan måla med en spärrande alkydgrundfärg. De brukar heta saker i stil med Spärrvit, Isolergrund, Panelgrund. Om grundfärgen visar tecken på genomslag efter ett dygn så lägger du på ytterligare ett skikt som förhoppningsvis låser missfärgningen.

På en panel så kan jag inte föreställa mig att det blir snyggt med en väggfärg. Kör med en matt lackfärg så får du betydligt snyggare finish, och så är det roligare att måla med.
 
Hur gick det. Är inne på samma sak så letar på nätet hur andra gjort. Har du några bilder. Körde du med spik eller skruv
Dold eller synlig fastsättande av dina plank
 
Har träväggar och tak i sommarstugan. Tänkte bara slipa lite och sen måla det vitt i köket. Sticker dock ut lite torkat ”gräs” eller ngt emellan… hur ska man göra? Blir det bra att bara måla på det?
 
  • Bilden visar närbild på träplankor med synliga ådringar, struktur och mindre repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med slitage, vit dörrkarm i nederkant, mörk kant syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustikt trämönstrat rum med kylskåp, dörrar, dammsugare och gångjärn som saknar skåpluckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@husfrid , du har av misstag svarat i en gammal tråd istället för att skapa en ny. Det är mycket bättre om du skapar en ny, egen tråd, i samma forumdel.
Och nej, det är ingen bra idé att bara slipa och måla direkt på detta.
 
  • Gilla
husfrid och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.