Funderar på att bygga en ny hyvelbänk men velar om vilket trä jag ska välja till skivan. Valet står mellan björk och bok. Bok är det traditionella valet men björk är lite billigare.
Tacksam för synpunkter och erfarenheter!
/B
 
När jag kommer till skott och får den gamla slitna bänken utkastad på landet funderar jag på att limma ihop ett par eller tre stycken ekskivor från bauhaus. Dom hade iaf förut sina så kallade arbetsskivor med mått 200cm x 80cm x 27mm relativt billigt förut. Då borde man få en tung och bra bänk =) Sen får man bygga på de olika sorters tvingar och grejer som ska vara.
 
Jag har två mycket gamla hyvelbänkar. Den ena hade min morfars far och säkert någon annan före honom. Den andra kommer från ett gammalt varv i Vaxholmstrakten. Gissningsvis sista decennierna på 1800-talet, men kanske framåt 1920?

De är helt byggda av björk, varför jag reagerade lite på att du talar om bok som det traditionella valet. Har också sett ännu äldre bänkar helt av fura förutom skruvarna till bänktvingarna.

Har också funderat mycket kring det där, och jag har funderat på alm till skivan. Bok är ett väldigt bra träslag men jag står inte ut med färgen till så pass seriösa saker som hyvelbänken. Det var ju nån tråd som var uppe här för ett tag sen med en liten såg i Knivsta(?) som sålde alm till bra priser. Jag ärvde en lite uppsättning almplankor och det är väldigt likt ek (som ni säkert redan vet).
 
Men du Prinsen, ska du inte renovera din gamla bänk med hjälp av skivorna, eller är den hopplöst förlorad? Jag har en hopplöst romantisk inställning till gamla grejor...
 
Bump, vad hände med tråden, jag trodde det här skulle utvecklas till en flersidig tråd om olika aspekter av hyvelbänkar.
 
Traditionellt (i Sverige) är hyvelbänkar såvitt jag vet gjorda av Ask eller Bok. Sedan finns det säkert bänkar byggda av alla möjliga andra material. Furu låter som en nödlösning, det är för mjukt och splittras lätt. Även björk är oftast för mjuk, ek kan nog gå bra men splittras ganska lätt. Min egen gamla bänk är gjord av Ask. Främre delen är en enda planka som är 7,5*27 cm och 203 cm lång.
 
Mr Handyman skrev:
Bump, vad hände med tråden, jag trodde det här skulle utvecklas till en flersidig tråd om olika aspekter av hyvelbänkar.
Det trodde jag med..
Tar väl och stoppar in lite framforskad fakta och ser om det sporrar.

Hårdhet: Bok (Janka 565-676), Ask (Janka 400-610), Björk (Janka 420)
Styvhet (böjhållfasthet): Björk (107-123 MPa), Bok (105-108Mpa),Ask(80-120 Mpa)
Densitet: Bok (670- 720 kg/m3), Björk (630-670 kg/m3), Ask(550-880 kg/m3)
(källa: Nordiska Träd och träslag, Dahlgren,Wistrand,Wiström)

Alltså Bok är tyngst och hårdast. Björk är styvast. Ask varierar mest,det gäller alltså att hitta rätt plankor Å andra sidan arbetar Bok mest med fuktrörelser.
Hur prioritera egenskaperna?
Eld: Bra synpunkt om risken för att den splittrar sig.Har inte tänkt på det.

Jag tänker mig en 100-120 tjock bänk som är ca 2200x600. Stor och tung alltså.

/B, som säkert kommer att vilja diskutera fram och baktång också.
 
Redigerat:
Det är säkerligen i slutändan en smaksak. Eld: Intressant att du inte uppfattar björk som ett traditionellt hyvelbänksmaterial, jag vet inte hur många björkbänkar jag har sett.

Det gäller förstås att hitta rätt virke av rätt träslag. Har en stor ask som väntar på att fällas, det kanske är hyvelbänk det ska bli av den då? Förresten tänker jag att längden gärna kan bli uppåt tre meter om man vill kunna spänna fast riktigt stora dörrar i den.

Spånlådans vara eller icke vara då? Tycker bara att den stjäl arbetsyta, viktigare att ha ett avlastningsbord och/eller hylla i närheten så man har tillgång till sakerna som inte får plats där.
 
Mr Handyman skrev:
Det är säkerligen i slutändan en smaksak. Eld: Intressant att du inte uppfattar björk som ett traditionellt hyvelbänksmaterial, jag vet inte hur många björkbänkar jag har sett.

Det gäller förstås att hitta rätt virke av rätt träslag. Har en stor ask som väntar på att fällas, det kanske är hyvelbänk det ska bli av den då? Förresten tänker jag att längden gärna kan bli uppåt tre meter om man vill kunna spänna fast riktigt stora dörrar i den.

Spånlådans vara eller icke vara då? Tycker bara att den stjäl arbetsyta, viktigare att ha ett avlastningsbord och/eller hylla i närheten så man har tillgång till sakerna som inte får plats där.
Det var samma i Dominotråden har jag för mig, jag föreslog björk som första val för tenons (styvheten och möjlighet att få lim att bita är viktigast för en tenon), men även där var om jag minns rätt bok favoriten. Kan det inte ha att göra med att björk inte längre är lika tillgängligt?

Spånlådan, om du har en platt hyvelbänk med möjlighet att spänna fast saker, och inte en spånlåda, då tvingar du dig till att alltid spänna fast saker som sticker ut ovanför den plana ytan utanför hyvelbänken. Med det tvingar du dig att bara spänna dem på ena sidan om det som sticker upp. Med en spånlåda kan du spänna sådana saker på båda sidor om uppsticket.

--- Mats ---
 
Min gamla stockamöllanbänk är gjord av en blandning av bok och furu. Bok i framkanten av skivan och furu i resten. Den har tyvärr gjort sitt.
För "hembyggda" bänkar tror jag att främst tillgänglighet har varit avgörande för vilket träslag man valt. Knappast att man "importerar" bok söderifrån om man har gott om t ex björk runt knuten.
Jag skulle gärna bygga en tremetersbänk om jag bara hade plats för den. Dryga två meter är nog max jag får in. Den kommer i alla fall inte ha ett "hamsterbo" där allehanda smått kan gömma sig.Tänkte utrusta bänken med dels ett twin screw från Veritas och dels detta från Bench crafted. Med dessa och ett par hold downs kan jag nog hitta någon kreativ lösning när jag stötter på problemet Mats beskriver.
/B
 
Ojoj, det där var läckra grejer bengtn! En bänk bestyckad med dom där prylarna vågar man ju inte använda i slutändan?
 
Nu kastar jag sten i glashus, men jag tycker att denna har en bra topp som man kan modda vidare från. Underredet ger jag inte mkt för, med det går ju att bygga ett eget. Priset är väl inte speciellt högt jämfört med mtrl-kostnaden om man skulle börja från scratch ?
 
Bänken på bilden i Classeclas länk ser Ok ut men har ett ett problem som kanske inte syns så tydligt. Större delen av skivan är ca 25 mm tjock och endast kanterna är tjockare. Det gör i och för sig bänken lite styvare än om den var 25 mm hela vägen men det blir svårt att spänna fast något mot bänken med en tving i framkanten. Jag avser som sagt att bygga min bänk med en skiva som är minst 100mm tjock. Räknar med en totalvikt på 100-150kg. Den ska stå där man ställt den.
(Materialet ser f.ö. ut att vara björk i Sjöbergsbänken)
/B
 
bengtn skrev:
Bänken på bilden i Classeclas länk ser Ok ut men har ett ett problem som kanske inte syns så tydligt. Större delen av skivan är ca 25 mm tjock och endast kanterna är tjockare. Det gör i och för sig bänken lite styvare än om den var 25 mm hela vägen men det blir svårt att spänna fast något mot bänken med en tving i framkanten. Jag avser som sagt att bygga min bänk med en skiva som är minst 100mm tjock. Räknar med en totalvikt på 100-150kg. Den ska stå där man ställt den.
(Materialet ser f.ö. ut att vara björk i Sjöbergsbänken)
/B
Jo, det stämmer med björken. Jag kollade vidare och det är visst en hobbybänk från Sjöbergs. http://www.mollefors.se/sortiment/hobby/?id=1034&cat=15&lang=se&artnr=33450

Sorry för utsvävningen, men skivan såg i förstone ut att vara riktigt kraftig.
 
Ang designen har Christopher Schwartz från Woodworking magasine skrivit mycket, (verkar nästan besatt av hyvelbänkar) http://blog.woodworking-magazine.com/blog/CategoryView,category,Workbenches.aspx Jag ska nog så småningom bygga en "Roubo style" den är tung så att den blir stadig och inte åker omkring när man hyvlar, plan upptill så att man har en stor yta att spänna fast på och tjock "skiva" som håller sig plan och inte sviktar.
 
  • WorkbenchCover-Final.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.