Hej,

Funderar på om man kan använda någon form av virke som rabattavskiljare. Någon som provat, eller vet hur lång tid det tar innan det totalt ruttnar sönder?

(I Katrinetorps park/trädgård utanför Malmö använder man trä för att skilja rabatt fr. gång. Ser diskret och snyggt ut.)

MVH /Jonas
 
jnel skrev:
Hej,

Funderar på om man kan använda någon form av virke som rabattavskiljare. Någon som provat, eller vet hur lång tid det tar innan det totalt ruttnar sönder?

(I Katrinetorps park/trädgård utanför Malmö använder man trä för att skilja rabatt fr. gång. Ser diskret och snyggt ut.)

MVH /Jonas
Tryckt virke, ex slipers funkar utmärkt
 
C
Inte tryckt virke absolut inte beg. slipers.... giftigt skit, det skall du inte dra in I din trädgård/på din tomt I närheten av det du odlar, om inte annat skitar du ner den jord du kanske senare skall använda någon annanstans,jordgubbslandet t.ex.

Två.tum två håller hos mig 4-5 år jord på ena sidan luft på andra sidan
 
Känner också mig lite småskeptisk till t.ex slipers. Carra, om du använder två tum två, kappar du då dem på längden och bankar ner dem som små "stolpar" bredvid varandra, eller?

MVH
 
C
Fel av mig,jag använder 2 tum 5 ursäkta.....

Snälla tag inte in slipers eller tryckt I närheten av jord som du använder o köp inte slamjord,jord tillverkad av rötslam....
 
Snabbt och enkelt är att använda pallkragar. Man är inte så fri med formen på planteringarna, men enkelt är det. Jag har en pallkrage med jordgubbar som stått i tre år, och den har mer att ge.
 
Knufen skrev:
Gör som ernst kirchsteiger (eller vad han nu heter) och sätt dit corten plåt som rabattkant. blir sjukt snyggt!
Google is your best friend.. [länk]

Jäklars, jag som trodde cortenplåt var svindyr men det går ju att få 200x3 mm plåt för 140 kr metern. Tror just vi fick ett miniprojekt för en av våra rabatter. :)
 
3 mm plåtkant vill man inte lägga knän på, el trampa på med bara fossingar, i alla fall inte jag.
 
Nja, fast varför ska du trampa på den eller ligga på kanten med knäna?
Tanken är mer att göra åt det här hållet.

Rabattkant_av_cortenplat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju fint ut men om men spelar lite fotboll/brännboll eller bara ränner runt i trädgården ser det lite obehagligt att trilla över.

gärsgårdar behandlar man väl med tjära den del som är i marken och det håller ju ett antal år... (Har nåt minne att man eldar lite också...)

/ATW
 
  • Gilla
rolfkn
  • Laddar…
C
Du eldar bara, inge tjära, så gjorde proffsen som byggde hos mig cirka 100 lpm
 
Borde man inte kunna använda icke-tryckt men behandlat virke under marken? Typ thermowood.
 
carra skrev:
Du eldar bara, inge tjära, så gjorde proffsen som byggde hos mig cirka 100 lpm
Ok, det kan stämma att det bara eldas om man har senvuxen gran, men lite tjära är aldrig fel.

/ATW
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.