Ja vet, ring sotaren men det har jag redan gjort och budet är att dom måste komma och titta vilket kostar massa pengar. SÅ jag vill göra ett tappert försök att få besiktningen godkänd utan att betala för en omgång rådgivning.

Murstocken är en gammal tegelmurstock som har nygjutna kanaler som är täta och godkända.


Jag har nu installerat en kamin i en av 4 pipor. Murstocken har trä mot sig (innerväggar som går från murtock,). På övervåningen ska jag riva en vägg som ligger helt mot murstocken på den sida som rökkanalen går. Frågan är dock vad som gäller för trä mot murstocken som är långt från rökkananalen. Murstocken är ju ganska stor så hela murstocken lär ju knappast bli 85grader. Det går dessutom ut murade "väggar" från murstocken, typ 30-40 cm som är direkt kontakt med trä... lite luddigt även där vad som räknas som avstånd till murstock. Borde det inte finnas siffror på avstånd till rökkanal?

Har dessutom installerat en vattenmantlad kamin med 90graders verkningsgrad. Kanske inte påverkar men rökgaserna från denna är ju inte samma som för en "vanlig" gjutjärnskamin precis...
 
M
Jag kan förvisso inte reglerna, men det är väldigt vanligt att bjälklag och väggreglar till viss del ligger ann mot murstocken i gamla hus. Man kan ju inte gärna riva bjälklaget bara för att rätta till det så det stämmer med dagens regler och utan det tordes bli godkänt.

Däremot vill jag minnas att man inte får ha brännbart material närmare än 10cm från murstocken vid nybyggnation eller om man tar bort bjälklag och ersätter med nytt.
 
M
Dessutom så är det egentligen irrelevant vad man har för eldstad, det kan ju komma att bytas och det är väl konstruktionen väggar/murstock som skall godkännas, inte eldstaden?

Eller skall dem komma och godkänna eldstaden men du är orolig för att dem kommer klaga?

Nu när jag tänker efter, så har jag träkonstruktioner i mer eller mindre direktkontakt med murstocken på alla våningar i vårt hus från 1893.
 
Claes Sörmland
Traditionellt så utgår träväggars kortsidor och bjälklag från murstocken och det är en vanligen säker lösning. Murade väggar som utgår från murstocken och sedan övergår i trä är en vanlig gammal lösning för att slippa ha trä liggandes mot den del av murstocken som kan bli varm. Jag har denna lösning i mitt hus från 1920.

Ett större problem brukar vara att man senare har smackat upp en träreglad vägg över murstocken. Då går den inte att inspektera och kan dessutom tänkas värmas upp.
 
Visst är det avstånd till rökkanal som avses? Kommer inte ihåg vad det står nu. Man brukar ju ha en "fläns" av tegel för att få rätt avstånd där vägg/bjälklag går mot skorsten med rökkanal.
 
M
Jag tänkte på den här tråden igår kväll och kollade på våra murstockar. Både golv och trälister ligger dikt an mot murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.