Hej alla isoleringskunniga!

Jag har nu fått koll på väggkonstruktionen i mitt "isolerade" garage när jag plockade av golvet på loftet ovanför.

Så här var upplägget sett utifrån:

Fasadbräda 3cm
Spåntad trävägg 7,5cm
Svart mkt porös papp(?)
Luftspalt 4,5cm
Råspånt 2,5cm
Spånskiva 2cm

Jag har nu passat på att trycka ner 4cm tjocka frigolitskivor i väggens luftspalt. Hela väggens tjocklek är mao 19,5 cm. Rummet har ursprugnligen varit ett stall och var ett hönshus när jag gjorde om utymmet till ett garage. Var det så här man isolerade förr? Tycker ni att jag ska lägga ännu mer isolering på insidan av väggarna?

Tacksam för svar! :)
 
Har själv samma konstruktion i stället, fast på den svarta pappen sitter det ett tunt lager isolering. Det blir lite jobbigt när man ska byta ut nåt eftersom 3" spontat virke inte är så vanligt på brädgårdarna...
 
Japp, så ser mitt hus också ut, iaf delar av det. Nu, efter snart 70 år ligger det säkert 10 lager tapet på insidan också, hur varmt och mysigt som helst... Nä, inte direkt, som tur är har vi ytterligare 10cm isolering på utsidan men i 50 år levde man i princip utan isolering.
 
Dr.SiC skrev:
Japp, så ser mitt hus också ut, iaf delar av det. Nu, efter snart 70 år ligger det säkert 10 lager tapet på insidan också, hur varmt och mysigt som helst... Nä, inte direkt, som tur är har vi ytterligare 10cm isolering på utsidan men i 50 år levde man i princip utan isolering.
Verkar vara en vanlig byggmetod på äldre byggnader mao. Om jag tolkar dig rätt så funkar ditt hus bra med 10cm isolering? Om jag då reglar upp med 45x45 på insidan och kör cellplast där så borde det räcka rätt bra.
 
Cellplast isolerar inte bättre än miniralull, snarare tvärt om eftersom det är svårare att undvika glipor mot reglarna.
 
Bror skrev:
Cellplast isolerar inte bättre än miniralull, snarare tvärt om eftersom det är svårare att undvika glipor mot reglarna.
Det är sant men jag har en hel del cellplast ligger så det får nog bli den. Den är 60cm bred så jag får kapa den något för att den ska passa. Jag gör bitarna något för stora så man måste pressa in dom och på så sätt undvika glipor.
 
Hälla någon lös isolering i luftspringan ovanifrån kanske, så at luften i springan inte kan strömma längre.
 
keja01 skrev:
Hälla någon lös isolering i luftspringan ovanifrån kanske, så at luften i springan inte kan strömma längre.
Bra idé! Har en vägg där luftspalten bara är 2cm så där skulle lös isolering passa bra. Vilken sort funkar bäst?
 
Intressant läsning! Tack för länken. d^_^b
 
Någon föreslog att luftspalten i väggen hade till syfte att ventilera bort fukt.

Synpunkter?
 
luftspalten är till för att ventilera fasaden, så att fukten kan torka ut. om du isolerar i den så förstör du syftet och riskerar fuktproblem. finns det inte isolering i det bärande skiktet i väggen?

vill du isolera mer gör du det på insidan, ett bostadshus behöver typ 220 mm isolering, men för ett garage räcker gott 100 mm, om du vill ha en hyfsat dräglig miljö där inne på vintern.
 
Tjockt massivt trä isolerar ju hyfsat redan som du har i väggen. Viktigare att isolera är istället taket.
 
trä motsvarar inte många centimeter isolering.

även om man har 250 mm isolering ska man helst undvika genomgående reglar, för det leder kylan in. visst, de isolerar bättre än metall och betong men bra är det knappast.
 
simon_isacsson skrev:
luftspalten är till för att ventilera fasaden, så att fukten kan torka ut. om du isolerar i den så förstör du syftet och riskerar fuktproblem. finns det inte isolering i det bärande skiktet i väggen?
Det finns ingen isolering alls i väggarna mer än massivt trä. I den luftspalten som jag redan tryckt ned isolering i är det 1cm luftspalt kvar. Räcker det för att ventilera?

Tjockt massivt trä isolerar ju hyfsat redan som du har i väggen. Viktigare att isolera är istället taket.
Det kommer att isoleras med 45+145 innifrån är tanken. Tillräckligt?

även om man har 250 mm isolering ska man helst undvika genomgående reglar, för det leder kylan in. visst, de isolerar bättre än metall och betong men bra är det knappast.
Det är inga genomgående reglar så där är jag hemma i alla fall!:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.