Har ett nybyggt hus med carport som är sammanbyggd med huset. Nu har jag klätt hela carporten invändigt med samma träpanel som på den yttervägg på huset som carporten är förbunden med. Har även reglat upp öppningen på carporten och tänker sätta in en garageport.

Så idag kom grannen och frågade om det verkligen är tillåtet att ha träväggar invändigt i ett garage med tanke på brandsäkerheten? Detta hade jag inte haft en tanke på! Någon som vet hur det ligger till? Garaget är såpass litet att jag bara får in bilen och jag skall inte använda det för svetsning och andra former av garagejobb. Men jag antar att det finns brandsäkerhetsföreskrifter som måste följas?

OM det nu är så att jag inte får ha trä invändigt räcker det då att jag sätter gips ovanpå träpanelen för att komma runt detta?

En annan sak jag kom på är att hos mitt försäkringsbolag står ju att jag endast har carport. Vad händer om mitt garage börjar brinna? Bör väl kanske informera försäkringsbolaget om att jag numera har garage.

Som grädde på moset sa någon att jag behöver bygglov för min ombyggnad och det har jag också missat.

Börjar bli lite orolig att jag varit lite för snabb i mitt bygge och inte tänkt på brandregler, bygglov och annat väsentligt............ :(
 
Såvitt jag kan påminna mig så skall du ha brandsäkert material i upp till en timme mellan garage och bostadsdel. Gips räcker inte för det. Jag hade dock aldrig satt träpanel i ett garage p g a just brandrisken.

Detta bör dock en byggingenjör svara på och sådant skulle, som du nu vet, varit löst ihop med bygglovet.

Enklaste lösningen om du nu är orolig är väl att ge tusan i att ställa bilen i garaget samt att vänta med att montera port där.

/Kent
 
W
Dubbelgips i taket är väll det som gäller men väggarna vet jag ej. Sket iförsig fullständigt och satte trä för det e bra mycket snyggare och bättre att hänga grejjer i. Kör stenhårt efter devisen att ingen annan ska säga vad jag ska göra utan kör som jag själv vill så kan de hålla på med sina regler bäst de vill.
 
Ska vara dubbel gips eller speciell brand gips i väggarna har jag för mig. Kan vara så att det räcker med gips på väggen mot huset, är inte helt säker så skäll inte på mig om jag har fel:)
 
Om man bygger ett oisolerat garage så harm man ju inget gips. SKall man bara ha garaget till parkering och inget annat så kan det ju ine vara tvingande att ha dubbelgips eller?
 
Isover har beskrivningar hur du ska bygga. Men jag tror att du måste höra med din kommun och försakringsbolag vad dom har för regler.
 
Wester skrev:
Dubbelgips i taket är väll det som gäller men väggarna vet jag ej. Sket iförsig fullständigt och satte trä för det e bra mycket snyggare och bättre att hänga grejjer i. Kör stenhårt efter devisen att ingen annan ska säga vad jag ska göra utan kör som jag själv vill så kan de hålla på med sina regler bäst de vill.
:D:D:D:D nice att vara granne till dig
 
W
gamereactor skrev:
:D:D:D:D nice att vara granne till dig
Har typ bara en och de är av en äldre model. Den gransämjan sket sig faktiskt redan dagen efter vi hade skrivit på papprena till huset så ja, Det e nog nica att vara granne med mig. :) :)
 
snickarboden skrev:
Såvitt jag kan påminna mig så skall du ha brandsäkert material i upp till en timme mellan garage och bostadsdel. Gips räcker inte för det. Jag hade dock aldrig satt träpanel i ett garage p g a just brandrisken.

Detta bör dock en byggingenjör svara på och sådant skulle, som du nu vet, varit löst ihop med bygglovet.

Enklaste lösningen om du nu är orolig är väl att ge tusan i att ställa bilen i garaget samt att vänta med att montera port där.

/Kent
Dubbelt gips ger EI30/E30 - dvs 30 minuter - och det är det som vad jag vet gäller mellan garage och hus.
EI 60 är en högre skyddsklass, och i det jag har läst så verkar det mest vara offentliga byggnader och felrbostadshus som i olika omfattning behöver detta.

Som sagt räcker dubbelt gips för E/EI30 (en gipsskiva i garaget och en i husväggen), dock måste dörrar och ev fönster över en viss yta också klara detta. Invändigt kan jag inte tänka mig att trä skulle vara förbjudet - det finns väl inget eldalstrande by default i ett garage ? T.om. en modern kamin får ju stå 10 cm från en oskyddad trävägg.

Är du orolig kan du ju sätta skivor över panelen dock.

Bygglov behövs dock, eller iaf bygganmälan om det är inom detaljplanerat område, och försäkringsbolaget vill nog också gärna veta detta :)

Mer om brandskydd finns i BBR kap 5:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2332&epslanguage=SV

/K
 
Kontaktade min husleverantör och de säger att husets yttervägg mot carporten/garaget redan har brandklass EI30. Som jag förstått det så är det dubbelgips ELLER enkelgips + isolering som räcker för EI30.

Min yttervägg har gips (invändigt), reglar, 240mm isolering och träpanel och det skall vara ok för EI30.

Alltså behöver jag tydligen inte göra något med väggarna för att det skall vara godkänt ur brandsynpunkt.

Har även pratat med mitt försäkringsbolag och de hade inga synpunkter på materialet i väggarna.

Bygglovet är också på gång så jag börjar se ljuset i tunneln.... :)
 
Har inte vett att hålla mig borta från diskussionen... ;-) Den information jag har fått är att trä inte är problemet i nya hus utan FRÅNVARON av trä. Massivt trä brinner inte så fort, däremot kartongliknande material. Den enda kommentaren vår kommuningenjör hade angående vårt garage var att dörrarna mellan förråd och bildel måste vara massiva, ej typ kartongdörrar.
Vi kommer att ha panel i hela garaget, förutom taket.
 
Jag ringde min tjänsteman på kommunen i denna fråga då vi har garaget hopbyggt med huset.

Väggen mellan garaget och huset är det EI30 som gäller, dvs. antingen dubbelgips på en sida eller en gips på varje sida av väggen. (Övriga garageväggar behöver ej vara gips).

Dörren mellan garage och husdel skall vara EI30-klassad.

Taket räcker med enkelgips.
 
Så vem har nu rätt?????

Vissa hävdar att det krävs två lager gips medan andra säger att 1 lager gips + isolering går lika bra.

De som byggt mitt hus borde ju veta och de säger med bestämdhet att samtliga ytterväggar på huset klarar EI30 trots att ingen av dem har dubbelgips.

Verkar riktigt flummigt detta! Måste väl finnas nedskrivna regler som går att tyda?
 
JockeGbg skrev:
Så vem har nu rätt?????

Vissa hävdar att det krävs två lager gips medan andra säger att 1 lager gips + isolering går lika bra.

De som byggt mitt hus borde ju veta och de säger med bestämdhet att samtliga ytterväggar på huset klarar EI30 trots att ingen av dem har dubbelgips.

Verkar riktigt flummigt detta! Måste väl finnas nedskrivna regler som går att tyda?
Kolla min länk - där finns regelverket !
Men dubbelgips eller enkelt gips + isolering kan ju ha samma brandskyddande egenskaper eller hur :)

EI 30 står dock just I för isolering ,så min tolkning är 2xGips + Isolering = EI30
E30 kanske man uppnår bara med 2 Gips dock

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.