Blev lite konfunderad när jag skulle olja in utsidan av badtunnan tidigare idag.
Skaffade en badtunna i vintras.
Ändträet på tunnan oljade jag direkt in med en blandning av linolja och terpentin.Resten av tunnan fick vänta till sommaren eftersom oljan skulle torka snabbare när det inte var kallt ute, var min tanke.

Idag när skulle jag ut och olja resten av träet ser jag att det som redan är struket med linolja/terpentin är alldeles svartprickigt. Det obehandlade träet ser mer eller mindre bra ut.
En jag pratade med sade att linolja är mums för alger nuförtiden med alla luftföroreningar, till skillnad från förr.

Stämmer detta?
Skall jag köpa träolja i affären och strunta i att olja in resten med linolja/terpentin?
Eller kan jag blanda i något antialgmedel (typ Boracol) i linoljeblandningen?
DSC_0522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luftföroreningarna är nog giftigare numera så det borde dö istället.
Sanningen är väl att det inte blandas i så mycket gift i oljor och målarfärg numera.

Protte
 
prototypen skrev:
Sanningen är väl att det inte blandas i så mycket gift i oljor och målarfärg numera.
Det är inte sanningen. Det blandas däremot inte så mycket gift i olje / terpenting blandningar som man gör själv, och det har det sällan gjorts historiskt, ja såvida man inte blandade målarfärg.

Sanningen är, som TS skriver, att olja är göttigt för svamp och alger. Det är ju dessutom på delen som är närmast mark, och som lär ha den allra gynnsammaste fuktkvoten.

Till badtunnor brukar jag generellt säga tjära.
 
T
Det beror väl på vilken linolja man använt också? Var det kokt eller rå olja? Var den kallpressad eller varmpressad? Hur var den renad från restprodukter?

Om man har en oren olja så finns det ju mer organiska restprodukter som kan vara grogrund för mikrorganismer och om man har en rå olja som inte härdar/oxiderar så fungerar det annorlunda än om man använder en kokt olja enligt min erfarenhet.

Det är inte så lätt att veta vad det är i de produkter man köper och den som säljer kanske inte heller vet hur oljan är framställd, så det är lite av en Herkulesuppgift att ta reda på det.
 
Det är inte oljan i sig är nog inte problemet. Linoljan oxiderar långsamt och det kan fastna skräp mm på den som i sin tur bidrar till prickigheten...

Jag trodde tidigare att linolja var det bästa sedan "sliced bread" men det drar med sig lite risker.

Roslagsmahogny tycker jag fortfarande är det bästa som finns.

/ATW
 
C
Vad hade du för proportioner olja/terpentin då? Är det inte så att halvoljat (50/50) virke mer eller mindre svartnar? Så blir det iallafall när jag halvoljar.
 
Kokt linolja står det på flaskan, från Eskil Åkerberg i Malmö.
TROR att jag tog ca 70/30 linolja/balsamterpentin. Det var i alla fall inte 50/50.
Borde inte det andra träet med bli prickigt. Det är ju helt obehandlat.
Tunnan har står på lastpallar med jord och grus under. Inget gräs. Det borde ju vara ungefär samma förutsättningar på bägge sidor om stålbandet. Alltså att det skulle bli prickigt överallt. Eller helst inte alls.

Jag var lite inne på att blanda i tjära, men är rädd att det aldrig riktigt torkar och kladdar när man går i och ur eller lutar sig mot tunnan.
Det luktar i alla fall himla gott!
 
Det finns färdiga lasyrblandningar på tjärbas. Betydligt lättare att jobba med än att blanda själv, i alla fall i min uppfattning. Det kostar så mycket, och så är tjäran väldigt dryg i den formen.

Tjäran torkar inte, men lägg på tunt och bada inte i safarikostymen så lär du inte drabbas av olyckshändelser :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.