Tjena Grabbar/Jäntor!
Jag vet att detta fanns förr, men är det någon som vet vad detta blad heter med korrekta termer?
Det var alltså ett runt blad man kunde såga i glas och sten med.

Det enda jag hittade vid en snabb goggelsökning var att det utgått ur sortimentet på ett par lågprisbutiker.
På Amazon hittade jag ett helt set, man jag behöver bara ett pack med enbart blad som behöver passa gamla BAHCO Sandvik bågfil (typ försvarets blå bågfil som är min personliga favorit i lådan, men det duger om det passar till en vanlig handjagad figursåg).

Jag behöver ta ur några specialformade hål i kanten på glasskivor (av normalt fönsterglas, ca 4-5mm eventuellt är det härdat) för en slanggenomföring där man behöver kunna ta ur slangen utan att ta isär den då slangen inte går att koppla isär enkelt (den går inte att trä genom metallramen runt då det inte går att borra i ramen utan att den går sönder eller blir ful och man behöver kunna lyfta i och ur glaset smidigt för att kunna serva och göra rent under den), hålen är väldigt smala och har rundad botten så det går inte att skära ur dem på vanligt vis med en diamant då det över huvud taget inte går att bryta eller slå bort biten som skall bort utan att ha sönder hela hörnet på glasskivan, vilket inte är ett alternativ här av flera orsaker.

Det går fint att använda fotogen när man sågar som vanligt, det måste inte alls torrsågas, men jag kan inte spola vatten kontant samtidigt som jag sågar.
 
Borde kanske fungera till detta, Tackar!
Skumt att det inte dök upp när jag sökte...
 
Tackar! Detdär verkar ju passa den längre bågen.
Blir nog av bägge, de små kostade ju nästan ingenting.
 
Ursäkta om jag hoppar in här lite, men finns det såna blad som passar till elektriska kontursågar?
 
Jag tror de skall göra det om längden stämmer tillräckligt för att man skall kunna kompensera med spännbackarna till bladet, men jag vet inte hur länge de billiga håller.

Om du menar hårda blad så skall det finnas men tror de är litet bredare än de för trä, iaf de gamla, fast det kommer ju nytt hela tiden så det kan ju ha ändrats idag, det var länge sedan jag höll på med kapning av gamla koks-cement skivor nu, men då fanns det skär med volframkarbid eller diamant även till större sågar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.