Hej,
Någon som vet om det finns någon lösning för trådlös överföring mellan PC och monitor?
 
Inte med VGA, DVi ellr HDMI, endast för videosignal (RCA-kontakt). Jag har sett någon produkt för ett par år sedan men den kostade multum. Då är det biligare med en laptop, tablet eller netbook med trådlös nätverk.
 
Måste det vara trådlöst?
Finns överföring som kan köra det mesta över en nätverkskabel och den är ju betydligt smidigare att dra än en VGA kabel.
 
Ja, det är trådlöst som efterfrågas.

Måste det dras kabel så fungerar VGA.
 
Det är väl på gång vad jag förstår och då trådlös HDMI vilket efterfrågas för konsumentprodukter och där volymerna finns. Kommer nog att börja dyka upp produkter snart. Helst vill man ju att det ska standardiseras också så att det kan byggas in i apparaterna.
 
Snailman
it-snubben skrev:
Jodå, det finns:
[länk]

Men som vanligt när det gäller denna kategori av produkter så är de oftast fantasifullt prissatta.
Ja, se där fanns den ju.
Men dryga 6 000 SEK med dagens dollarkurs är kanske lite i högsta laget.. host.. :D
 
Jag noterade på Kjell & Co att de har en adapter från VGA till SCART.
Skulle det kunna fungera med en sådan (eventuellt via en 3xRCA Adapter) i var ände, och sedan använda en vanlig trådlös sändare, typ dem man har till TV:n?

De skriver ju att det inte fungerar från dator > Tv, men hur verkar det från dator > monitor (via trådlöst enligt ovan)?
 
Problemet är att de billiga trådlösa "video extenders" som finns bara klarar composite-videosignal och videoupplösning. Adaptern som du hittat utnyttjar bara det faktum att RGB-signal ut från en DVD eller liknande går att mata till en projektor eller bildskärm som klarar RGB TV-signal. Om datorn har video ut skulle man kunna koppla den till en trådlös extender och sedan ta ut video i andra änden och antingen mata en skärm som har video in eller skaffa en video->RGB konverter. Problemet är dock att du kommer att få urkass upplösning.
 
Jo, jag misstänkte det.
Jag matar redan idag TV-slingan (bara tjock-TV) från datorn via Tv-out (S-video) för att kunna se streamat material (från ex. SVT Play/SF Anytime).
 
RealElwood skrev:
Inte med VGA, DVi ellr HDMI, endast för videosignal (RCA-kontakt). Jag har sett någon produkt för ett par år sedan men den kostade multum. Då är det biligare med en laptop, tablet eller netbook med trådlös nätverk.
Några tips på billigare, enkla tablet eller netbbok med skärm i större storlek?
 
"The product is currently only available in the US market due to the Wireless regulations.". Mindre problem iofs men skulle kunna innebära störningar på annan utrustning och påhälsning av irriterade grannar.

Och sedan att den inte överför den "riktiga" bilden från vgakontakten utan skapar ett virtuellt grafikkort med program i datorn är dömt att inte fungera i alla lägen.

Har en liknande variant inbyggt i en projektor där man med hjälp av en drivrutin kan överföra bilden via vanliga trådlösa nätet. Fungerar? Nja, hackar och är allmänt segt och fungerar långt ifrån med alla program. Visst, Word och liknande fungerar men film är bara att glömma.

Nu står det visserligen i spec för just ovanstående produkt att den ska klara video... Så utvecklingen har säkert gått framåt. Men ha inte förhoppningarna för högt angående problemfri bildöverföring.
 
Redigerat:
Eftersom den kör via trådlös USB så borde den släppas i Sverige inom inte alltför snar framtid.

Sen vet jag inte om jag håller med dig om att det är dömt att misslyckas. Det börjar komma fler skärmar som kör via USB.
Om du sen jämför wlan kontra w-usb så är det en markant skillnad på hastighet.
Kör du på 802.11g (vilken projektorerna brukar använda) är den specificerad till 54Mbit/s (teoretisk hastighet på ca 19Mbit/s) oavsett avstånd. W-usb är speccad till 480Mbit/s upp till 3 meter och 110Mbit/s upp till 10 meter.

Jag har själ kört liknande projektorlösning, och kan enbart hålla med. Den var verkligen oanvändbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.