Både jag och min fru är lite skeptiska till trådlösa nätverk, vi tror inte att det är nyttigt i längden att vistas i dem dygnet runt. Därför har vi hittills bara haft trådnätverk hemma. Nu börjar dock barnen gnälla och vill ha trådlöst hemma. Jag har därför funderat på möjligheten att ha ett trådlöst nätverk som slås av nattetid när ingen använder det. Är det bara att köpa en accesspunkt eller en trådlös router och slå av den varje kväll. Blir det några problem med det?

Helst skulle man ju vilja att den slogs av automatiskt vid ett visst klockslag, och sedan slogs igång igen på morgonen. Hur löser man det? En timer som bryter strömmen (om routern går på 230 V)? För en accesspunkt som bara matas via nätverket är det väl svårare? Någon brytare på en nätverkskabel har jag aldrig sett.
 
Fungerar utmärkt. Kör så själv.
 
Vilken router du vill med timer funkar fint. Köper du en accesspunkt se till att den har egen strömförsörjning.
 
Jag skulle personligen aldrig komma på tanken att stänga av en trådlös router pga "strålningsrisken".
Det finns helt enkelt ingen forskning som stödjer att det skulle vara farligt och det finns massor med andra källor som har betydligt större effekt. Sedan avtar strålningen med kvadraten på avståndet vilket gör att bara några meter från antennerna är det mycket svagare. Då jämfört med en mobil som har mycket högre effekt och som du håller mot huvudet när du pratar i den....

Hur som helst, många routers har en funktion för att schemalägga när det trådlösa skall vara på (dock inte av strålningskäl utan för att tex ett cafe endast villha den på under sina öpppetider). Annars en vanligt timer. En AP
som för ström via ethernetkabeln har man ofta en PoE injektor och då kan du sätta en timer på den.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Den elektromagnetiska strålningen från ett trådlöst nätverk är i princip noll när nätverket inte används.
 
pelle242 skrev:
jämfört med en mobil som har mycket högre effekt och som du håller mot huvudet när du pratar i den....
Men Pelle, inte vid huvudet. Strålningssäkerhetsverket har länge rekommenderat handsfree så inga mobiler vid huvudet nu. Vi vill ha kvar dig i forumet ju.
 
Jag använder alltid handsfree till telefonen.

En annan slug baktanke med att stänga av nätverket nattetid är ju att ungarna inte kan ligga och surfa hela nätterna...
 
Fairlane
Jag vet inte hur det ser ut i alla routrar, men den jag kör är det lätt att schemalägga när nätet ska vara på, eller när vissa enheter får ansluta till nätet etc. En fördel med det jämfört med timern är om du har några anslutningar trådade och några kör trådlöst, så stänger du inte av för de trådade när du stänger ner det trådlösa.

Vad har du för router idag? Har den möjlighet att köra trådlöst kanske den redan har den funktionen du efterfrågar.
 
Skogsbullen skrev:
En annan slug baktanke med att stänga av nätverket nattetid är ju att ungarna inte kan ligga och surfa hela nätterna...
Vill ungarna göra det så lär de göra allt för att komma runt det. Slutar väl med att du får låsa in routern så att ungarna inte kommer åt reset-knappen ;-)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Jag vet inte hur det ser ut i alla routrar, men den jag kör är det lätt att schemalägga när nätet ska vara på, eller när vissa enheter får ansluta till nätet etc. En fördel med det jämfört med timern är om du har några anslutningar trådade och några kör trådlöst, så stänger du inte av för de trådade när du stänger ner det trådlösa.

Vad har du för router idag? Har den möjlighet att köra trådlöst kanske den redan har den funktionen du efterfrågar.
Det var ju en intressant variant. Vilken router är det som har dessa funktioner? Jo, jag vill ha kvar trådnätverket, det känner jag inget behov av att stänga ner nattetid.

Idag har jag bara en enkel router som är utan trådlöst-funktion. D-link DIR-100. Den står dessutom inte så jättebra till för att sända trådlöst, jag skulle nog vilja ha en router eller accesspunkt mer centralt i huset för bättre täckning.
 
ASUS RT-AC6X har möjlighet att stänga av WLAN valda tider.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Den routertyp som Demmpa föreslår är säker bra. Jag gillar själv Asus och har en själv, dock är inte jag villig att betala 1300+ för en router. Jag kör en Asus N56U som du får för runt 700 kronor. Det finns säkert många fler som klarar av det.
 
Har också Asus och kan bekräfta att det fungerar att stänga ner nattetid. Med en custom firmware kan man dessutom styra den maximala uteffekten för Wi-Fi nätet.
 
Stänger du av routern så kommer dina trådlösa enheter att tappa uppkopplingen. Eftersom enheten inte vet varför så kommer den höja sändareffekten för att nå längre när den letar efter routern. Du måste därför stänga av alla trådlösa enheter också. Inklusive ungarnas. Annars finns risken att du utsätts för ännu mer strålningar du slår av routern.
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skogsbullen skrev:
Jo, jag vill ha kvar trådnätverket, det känner jag inget behov av att stänga ner nattetid.
Värt att veta, även det trådade nätverket sänder ut strålning samt magnetfält.

Ja även alla elledningar.

Inte i någon omfattning som oroar mig själv det minsta, men jag är å andra sidan inte heller oroad över strålningen från routern heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.