Då var set dags att slösa lite riksdaler!
Fiberanslutning nalkas och jag förbereder mig genom att shoppa!

Tanken är:
1. Sätta en switch efter inkommande modem

2. CAT 6 kabeldragning till apparater som står i den omedelbara närheten (TVbänken) dvs TVbox, PS4 och blurayspelare

3. Montera accesspunkten centralt i huset och dra CAT 6 kabel till denna från switchen

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar som att man nästan inte kan ansluta sin digitaltvbox på annat sätt än med nätverkskabel.

1. För att det ska fungera trådlöst måste själva bryggan ha stöd för något som jag tror kallas för multitask

2. Att dra kabel är nästintill otänkbart så någon slags brygga måste hittas.

3. Powerline / homeplug alternativet för endast TV.
Sätta en kabel till en liten dosa från switchen som sitter i ett vägguttag och sedan låter husets befintliga elnät agera signalbärare. Finns paket med flera mottagare för hastigheter upp till 500Mbit/sec

4. Det lite omständliga alternativet "skapa ett nätverk i nätverket"
 
Vilken nätägare?
Vilken/vilka tjänsteoperatör(er)

Telia kör med VLAN för internet, IP-telefon och IP-TV. I en vanlig switch går det inte att koppla in två olika VLAN, utan det måste vara en konfigurerbar, den du visar är inte det.
 
Inte Telia men väl: Bahnhof, Tele2 mfl
 
Jag ska under morgondagen ringa runt och kolla lite. Jag vet inte vilka leverantörer som kör med "dedikerad kanal"
 
Troligen kommer du behöva sätta en router först, det är ganska få leverantörer som ger fritt antal IP-adresser.

Är det otänkbart att dra kabel så har du boxen står på fel ställe... Trådlös eller powerlan funkar aldrig lika bra som kabel, de är mycket störningskänsligare (har försökt hjälpa några bekanta som inte vill dra kabel och deras powerlan fungerar ibland, och ibland inte, troligen är det nåt i huset som stör).
 
Jimmy Andeblom skrev:
Inte Telia men väl: Bahnhof, Tele2 mfl
Det där är alltså två tjänsteoperatörer som du kan välja på.
Men vilken nätägare är det (vem är det som äger själva fibernätet)?
 
Demmpa skrev:
Det där är alltså två tjänsteoperatörer som du kan välja på.
Men vilken nätägare är det (vem är det som äger själva fibernätet)?
Botkyrka stadsnät!?
 
Nerre skrev:
Troligen kommer du behöva sätta en router först, det är ganska få leverantörer som ger fritt antal IP-adresser.

Är det otänkbart att dra kabel så har du boxen står på fel ställe... Trådlös eller powerlan funkar aldrig lika bra som kabel, de är mycket störningskänsligare (har försökt hjälpa några bekanta som inte vill dra kabel och deras powerlan fungerar ibland, och ibland inte, troligen är det nåt i huset som stör).
Då är frågan vilka referenser du har till dessavååståenden, de produkter jag tittat på är dyrare och bättre för att slippa de problem du berättar om.

Det finns ju väldigt olika produkter under den stora kategorin T.ex home plug.
 
Pengar (dyrare produkter) ger ingen dispens från naturlagarna tyvärr.

Trådlöst lider av att vågutbredning inomhus och antennegenskaper gör att det blir
gott om "nollställen" med låg signal och då ÄR det störningskänsligt.

Powerlan lider av att det påverkas av allt annat på elnätet. Ett nätfilter in en
apparat kan shunta bort signalen helt t.ex. beroende på var den är inkopplad.
Gott om störningskällor där också.

Har provat båda lösningarna för strömmad HD-video från satellitmottagare
och återgått till trådbundet. Har både trådlöst på 2,4 & 5 GHz för laptops och
powerlan för tillfälliga uppkopplingar till snickarboa bl.a.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Måste du prompt ha 5GHz nät? Annars är pro-modellen av Unifi rätt mycket dyrare än standardmodellen.
 
titta på zyxels nwa-1123AC också. Den är betydligt billigare och har POE plus 2.4 och 5 GHZ
 
Sitter i liknande situation. Data och tv som kommer in via fiber ligger på VLAN och delas i modemet till två olika ethernet utgångar. Min plan är att sätta ihop dem till VLAN igen med en sån här:

Dustin länk

Finns andra märken av multi WAN routrar men jag är bekväm med Cisco så det blir troligtvis en sån.

Sedan får man ha en managed switch som kan hantera VLAN undanstoppad i tv-bänken för att dela upp VLAN på två olika kablar för data och tv igen. Men för mig är det iaf betydligt enklare än att dra två kablar hela vägen. Jag måste ändå ha en switch i tvbänken för data till förstärkare/tv/htpc/ps3.

Edit:
Läste om första inlägget igen och inser att jag inte har alls samma situation. Min tvbänk står långt från där fiber kommer komma in.

Men jag låter mitt inlägg vara kvar för att inspirera den som läser detta och funderar över de två olika kablarna för data och tv från modemet och hur man ska få båda till tvbänken på ett bra sätt.
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Troligen kommer du behöva sätta en router först, det är ganska få leverantörer som ger fritt antal IP-adresser.
Och du vill/bör antagligen även ha en brandvägg. Jag skulle inte vilja att alla enheter i det interna nätet exponeras fritt utåt med en publik IP-adress, om du nu mot förmodan skulle erbjudas de möjligheten.

Router och brandvägg kan givetvis vara samma fysiska burk.
 
Mats skrev:
titta på zyxels nwa-1123AC också. Den är betydligt billigare och har POE plus 2.4 och 5 GHZ
Har tittat lite på ovanstående, men jag blir inte riktigt klok på om den fungerar på samma sätt som UniFi?

Dvs att jag byter AP när jag rör mej genom huset och att inställningarna görs centralt.
På zyxels hemsida verkar två AP kommunicera trådlöst, men kan de kommunicera via tråd med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.