Om man införskaffar ett bredbandsmodem med inbyggt trådlöst switch.
Kan man då göra inställningarna i modemet och sedan ha modemet i ett annat rum och köra trådlöst till en dator eller måste minst en dator vara inkopplade via tråd för att det ska fungera... Lite svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår.

Första jacket är installerad på lustig plats i huset.
 
Du kopplar det trådlösa nätverket till modemet och sedan kan du köra ALLA datorer som tillhör nätverket med detta. Se till att du har skyddat anslutningen med lösenord, för annars så kan grannar och förbipasserande använda sig av ditt nätverk också. >:(

Vid installation, så underlättar det om du är trådbunden till nätverket, men sen kan du koppla bort den och köra på trådlöst. ;D
 
Se också till att aktivera någon sorts kryptering (tex WEP eller WPA) + det viktigaste använda MAC-adresserna på dina datorer och tillåt endast anslutningar från dessa... Då slipper du iaf de flesta småkidzens försök att hacka dig.
 
ejwbegysv skrev:
Se också till att aktivera någon sorts kryptering (tex WEP eller WPA) + det viktigaste använda MAC-adresserna på dina datorer och tillåt endast anslutningar från dessa... Då slipper du iaf de flesta småkidzens försök att hacka dig.
MAC-adresskydd fungerar inte i praktiken eftersom den som intresserad av intrång knäcker detta skydd på några sekunder.
 
Strunta i trådlöst - kör på elnätet i stället!!!

Jag är sedan i julas nöjd ägare till HOMEPLUGII2stk.jpg

Alltså Amithech Wallplug. Superenkelt att koppla in och använda. Du tar bara och kopplan in den ena "pluggen" på modemet och in med själva "pluggen" i vägguttaget.

Sedan tar du plugg nummer två och kopplar in på datorns nätverksuttag och in med även den i vägguttaget. KLART!
 
Funkar detta mellan faserna oxå??
En annan sak är detta med att första jack sitter fel så kan det vara lättare att bara låta bli att använda det och allt kanske blir mycke bättre.
 
Snuttjulle skrev:
Funkar detta mellan faserna oxå??
Jajamen. (Enligt manualen iaf, vet själv inte ifall mina sitter på samma fas eller ej.)
 
Precis som johan sa så är maclåsning idag mest till besvär för dig och supporten. En någorlunda intiligent hackare, dvs nån som kan använda google är förbi snabbare än vad det tog dig att få det att funka med dina datorer.

WEP är det trådlösas variant på självmord. Det är inte någon säkerhetsstandard längre. Tanken med wep var att man skulle få samma säkerhet som på en tråd och det fick man. Det finns ingen säkerhet på någondera om man kan komma åt den.

WPA är något helt annat, detta är en säkerhetsstandard som fungerar, i synenrhet om man har lite hyfsad längd på nätverkslösenordet. Kan du använda wpa2 som är en utvecklad wpa så ser det riktigt bra ut.

Sen finns det en del gamla guider som säger att man ska stänga av ssid. Bara bortkastad tid. Det går att ta fram snabbt och det ger mer strul än vinst.

Slutsats: stark nyckel skyddad av wpa eller wpa2 så håller du objudna borta, Byt bara nyckel en gång per år eller så
 
Det är också beroende av var du bor. Lägenhet där ditt WLAN kan nås av många eller villa där du kanske har 20-30m till grannen.
Jag bor i ett tegelhus och har WLAN routern i källaren. Har nyligen bytt ut min gamla router till en med bättre räckvidd för att den ska fungera i hela huset utan att den ibland tappar mottagningen. Har kollat inne hos en av grannarna och det fungerar inte att surfa på vår internetaccess. Tror inte att sannolikheten är så stor att man i ett villakvarter åker runt med bil och försöker nyttja din internetaccess. Jag utgår nu ifrån vanliga "hemanvändarroutrar med WLAN" (men även de börjar få bättre räckvidd)
Däremot om du bor i lägenhet/kedjehus så ska du aktivera kryptering, välj bästa möjliga utifrån vad din router/PC klarar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.