Kan man förlänga räckvidden i ett trådlöst nät via någon form av repeater? Jag försökte hjälpa mor med en trådlös router. Hennes lägenhet är i stenhus och räckvidden blev inte bättre än ca 10m vilket inte var tillräckligt. Jag fick lämna tillbaka grejerna, men har inte kunnat släppa idén. Förslag?
 
Du kan lägga till accesspunkter/repeaters om du vill, eller använda t.ex. "homeplugs", dvs köra över elnätet. "n" routers skall ju ha större räckvid, men min erfarenhet hemma hos mig (tjock murstock) säger att det beror på...jag har sämre än med den förra "g" routern.
 
Man kan sätta på större antenner på accesspunkten, finns både rundstrålande och riktade med olika strålningsvinklar och gain att köpa.
Vissa accesspunkter har även stöd för roaming, man kopplar ihop ett nätverk av accesspunkter som täcker in ett större område, klienten använder därefter den accespunkt som har starkast signal och byter accesspunkt automatiskt när man förflyttar sig.
 
OK, kan ni ge exempel på produkter (repeater, accespunkt med stöd för roaming)? Det låter som det jag söker.

Jag provade även att köra över elnätet vilket funkade intermittent. Till och från med ngn dags intervall krävdes handpåläggning (omstart + söka upp nätet från datorn) vilket inte funkar så bra när användaren är 80+ och håller på att lära sig "det där med data", så elnätsvarianten åkte också tillbaka.
 
För ett par år sedan byggde jag ett trådlöst nätverk i en gammal herrgård som används som representationslokal, tre våningar och en herrans massa kvadratmeter, 2 accesspunkter per våning och ett par lite större antenner på nedervåningen för att nå herrgårdsflyglarna.
Funktionen heter WDS (Wireless Distribution System) och jag använde produkter från trendnet.se men det finns även andra tilverkare som har den funktionaliteten i sina accesspunkter.

Funkar riktigt bra och man kan vandra runt i herrgården och flyglarna med sin bärbara dator och alltid ha tillgång till nätet.
 
För att utöka trådlöst nät behövs inget mer än ytterligare en accesspunkt. Om man har möjlighet att dra kabel till varje accesspunkt så är det bara att konfigurera alla till samma SSID. Funkar med alla accesspunkter.

Om man inte har kabelmöjlighet så kan man använda tex en Linksys WRT som kan repetera trådlöst till trådlöst. Blir samma funktionalitet som D-linken ovan.
 
Redigerat:
Tackar!

Såhär?
[ dator ] - - - trådlöst2 - - - [ extender* ] - - - trådlöst1 - - - [ router ]--- kabelmodem

(*) DLink/Linksys enl förslagen ovan

Att trådlöst1 delvis överlappar trådlöst2 spelar alltså ingen roll?
 
Nej, det spelar ingen roll, de går på olika kanaler. Snarare till fördel då du får täckning hela vägen. (Dessutom blir det ju automatiskt ett överlapp då extendern både måste kunna hantera "trådlöst1" och "trådlöst2").

Ställer du in bägge nätverken till samma SSID så väljer datorn den med bäst mottagning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.