Hej!
Vi håller på och renoverar bottenvåningen, från fyra rum inkl kök till öppen planlösning, och vi skulle vilja ha ett ljudsystem med möjligheten att kunna styra vilket eller vilka delar av bottenvåningen vi vill ha ljud i. skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som i skissen ovan har jag lekt med tanken att ha fyra ljudkällor som styrs från en platta eller mobil. Är detta ens möjligt? Och blir jag barskrapad på kuppen?

Tacksam för idéer! :D
 
GustavN
Jag hade kört på Sonos system rakt igenom (y)
 
Tack. Sonos verkar ju väldigt vettigt efter att ha tittat lite på deras hemsida. Känns som att Play:1 skulle funka. Men kommer jag behöva en playbar för att kunna koppla in min samsung-tv, som inte har trådlöst ljud?

Också, skulle det räcka med tre enheter istället för fyra? Att bara ha en mitt över matplatsen så att säga.

Hittar inte heller vilken effekt varje högtalare drar. De ansluts till 230V antar jag, men hur hög belastning blir det?
 
Sonos ÄR bra men det går måttligt bra ihop med TV. Det är svårt att få ut fungerande 5.1-ljud, så är hemmabio viktigt så bör sonos inte vara förstavalet.

Min personliga uppfattning är att Sonos ger burkigt ljud. Om ni ändå håller på och renoverar, så varför inte dra in kabel och satsa på vanliga högtalare?
 
pelpet skrev:
Min personliga uppfattning är att Sonos ger burkigt ljud. Om ni ändå håller på och renoverar, så varför inte dra in kabel och satsa på vanliga högtalare?
Jag är ingen förespråkare av Sonos, men har kompisar som är det och npg måste jag säga att de ger ett bra ljud, inte burkigt i min mening.

Jag är inne på samma linje som Pelpet, när ni ändå renoverar så varför inte med inbyggda högtalare? Det gjorde jag tillsammans med billig T-amp från Kina.
 
J
Om du redan har några bra aktiva högtalare med aux-ingång så skulle jag i ditt läge satsa på Googles Chromecast Audio, som släpptes förra veckan. De funkar ypperligt. I dagsläget klarar de tydligen inte ljudsync mellan enheterna, alltså att ljuden kommer syncat i alla rum samtidigt, som det gör på Sonos, men det ska tydligen funka inom kort vad Google lovat. Se en recension jag hittade här:
http://www.cnet.com/products/chromecast-audio/

390 kr per enhet på Elgiganten. Det är ju en riktigt bra investering för att skicka ljudet från lur eller platta i hög kvalitet till precis vilken högtalare man vill i huset:
http://www.elgiganten.se/product/lj...mecast-audio?scid=EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB
 
Redigerat:
Gå till Hifi-klubben och lyssna på en sonos och jämför med ett par Dali Zenson 1-högtalare för omkring 2000 kr paret. Jag gjorde det och bestämde mig för att inte köpa sonos. Hör man ingen skillnad så är sonos ett bra val.
 
Sonos amp låter jättebra, det är Play:1-5 som låter burkigt.

Min ljudlösning hemma, som är under uppbyggnad, är en hemmabioreceiver med rumshögtalare kopplade på zon 2 via en högtalarväxel och volymkontroller i varje rum. Kör man med en appstyrd reciever får man en billig och bra lösning. Begränsningarna är att man inte kan styra volymen per zon med surfplattan, och man får samma ljud i hela zon 2.
 
Vad tror ni om LGs Music Flow?
 
vicvolta skrev:
Vad tror ni om LGs Music Flow?
Spontan inställning är ett "nja". Jag skulle hellre satsa på något av de systemen som hifi-klubben har, som Sonos eller Bluesound. Framförallt med tanke på att detta är en lösning som du kommer ha i ett par år och då blir prisskillnaden inte mycket.

Jag skulle satsa på en Sonos Amp med ett par schyssta högtalare (typ Dali som många redan har nämnt) i hörnan eller rummet där man sitter och lyssnar på musik eller kollar på film (tillägger att i min mening är en bra stereoanläggning överlägsen en budget 5-7.1). I övriga utrymmen där man inte lyssnar koncentrerat så duger det med ensamstående Sonos-högtalare.
 
vicvolta skrev:
Hej!
...vi skulle vilja ha ett ljudsystem med möjligheten att kunna styra vilket eller vilka delar av bottenvåningen vi vill ha ljud i.

Som i skissen ovan har jag lekt med tanken att ha fyra ljudkällor som styrs från en platta eller mobil. Är detta ens möjligt? Och blir jag barskrapad på kuppen?
Ja det är möjligt. Åtminstone ska Sonos-enheterna kunna styras individuellt. Vill du inte ha en riktig stereolösning någonstans utan nöjer dig med en soundbar till TV:n, så kan du konfigurera det precis som det ser ut i din skiss, men jag skulle själv föredra att placera högtalarna lite annorlunda.

Barskrapad eller ej beror på hur mycket det finns att skrapa i ;)
 
J
Minst barskrapad blir man (390kr/st) om man använder ev. befintliga högtalare, eller receiver/ljudlimpa, bara de har en analog eller optisk ingång:
[video=youtube;DscYB7RZQfo]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DscYB7RZQfo[/video]

[video=youtube;S5ddOpizIuU]https://www.youtube.com/watch?v=S5ddOpizIuU&feature=player_detailpage[/video]
 
Redigerat:
Kan syftet med ljudanläggningen beskrivas bättre? Vad är det ni vill ha ut egentligen? Är det bakgrundsmusik? Hemmabio? Kombination? Och varför ska man ha så olika ljudnivå när man har öppen planlösning?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kan syftet med ljudanläggningen beskrivas bättre? Vad är det ni vill ha ut egentligen? Är det bakgrundsmusik? Hemmabio? Kombination? Och varför ska man ha så olika ljudnivå när man har öppen planlösning?
Ljud i alla rum på partyt utan att behöva spela öronbedövande i vardagsrummet, eller för den delen lite bakgrundsmusik i köket när andra kollar på TV.
 
  • Gilla
vicvolta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.