Hej!

Vi funderar på att köpa ett trådlöst larm (WisDom) av elfirman som är entreprenör på vårt husbygge.

Vi hade tänkt oss ett uppringningslarm, med främst skalskydd och någon enstaka rörelsedetektor. Vi har många dörrar i huset (6 st) och på grund av stora fönster och en kamin i mitten av vår öppna planlösning är det kanska svårt att sätta upp en rörelsedetektor utan att riskera fel-larm.

Elfirman säger däremot att det är ganska ovanligt med skalskydd nu förtiden. De påstår att det är där alla fel-larm uppstår. Istället skall man enbart satsa på rörelsedetektorer.

Någon som vet hur det ligger till??

Jag kan tycka att det är ganska skönt med ett larmat skalskydd när man ligger och sover.

Är det någon som vet något negativt eller positivt med larmet WisDom?

Tacksam för svar!

/Terje
 
Självklart att Ni skall ha skalskydd!
Det otäcka är ju om det blir inbrott när man ligger och sover.

Har ibland vaknat till på natten utan att veta varför. Barnen sover, min fru sover men ändå har jag vaknat? Man ligger och lyssnar i fall någon är på bottenvåningen...tills man kommer på: Ja just det. Vi har skalskydd så det kan inte vara någon inbrottstjuv där nere! Skönt! och så somnar man om... :)

Visst har det hänt att vi har gått ut genom någon altandörr någon morgon utan att stänga av skalskyddet men säga att det har hänt ett par gånger per år (trots tre barn i familjen) så det är inget jätteproblem. Då ringer de från larmcentralen och man får uppge en kod samt säga att det är ett falsktlarm så det kommer ingen väktare.

Lycka till
/Hans

 
Någon mer som har någon tanke om vår fråga?

Skalskydd eller inte?
 
Det uttalandet om att det skulle vara magnetkontakter som står för alla falsklarm ställer jag mig rätt skeptisk till. Dock kan man få en del problem om man sätter allt för många magnetkontakter på en och samma slinga/sektion, det är nämligen noll kul att felsöka då. En annan sak som kan inträffa är om man har en dubbelbalanserad slinga och sätter en 5-6 stycken magneter där och sen öppnar alla de fönster/dörrarna...
Det resulterar troligen i att slingan känner av statusen som sabotage och då kliar sig rätt många i huvudet.

Med en vettig sektionering och bra magnetkontakter så skall det inte bli falsklarm. Tänk även på att inte montera dem för tätt på pardörrar, de kan nämligen påverka varandra då.

Har man ungar som slår enormt i dörrarna så kan tungelementen i kontakterna skadas så att de falsklarmar (reagerar på vibrationer) men det är rätt lätt att testa genom att knacka på kontakten med skaftet på en skruvmejsel medan man har larmet på.

Skall man sätta magnetkontakt på garageport så ser jag ingen bättre lösning än Aritech's stora portmagnet i aluminium som man kan köra över med det mesta. Vanliga magneter på garageportar är inte riktigt lyckat

/Kent





 
Jag fixade ett Wisdom till en polare,han är jättenöjd.
 
Jämför även med tex Scuritas Aroundio, den stora fördelen är anslutningen till larmcentral och väktarutryckning.
 
Klart att du ska ha ett skalllarm om du är beredd att det kostar mer än rörelsedetektorer

det finns bra allternativ till securitas direct prata med en lokal larminstallatör så fixar dom så ditt larm går till ett vaktbolag för upp till halva månadskosktnaden mot directen mm

falsklarm kommer mest från rörelsedetektorer och inte från magnetkontakter ( under förustättningen att dom är rätt monterade)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.