På sista tiden har D-Link (DIR 635) inte gett tillträde till Internet, inga felmeddelande direkt men nån misstanke om att IP-adress förnyas? kanske man kan ha. Det händer nån gång/dag mitt under användning, tar ett par minuter sen funkar det igen utan att man gör nåt. Gäller både på trådlös o trådbunden.

Nån som har tips om var jag ska leta alt inställningar att ändra? (Att byta router är inte aktuellt just nu även om ni ogillar D-Link:)

Kjell G
 
Får routern tillräckligt med kylning?
 
har samma problem med samma router, måste dra ur kontakten för att det ska fungera igen...
 
Det jag har upplevt med olika märken därav d-link är just det du skriver, uppkopplingen går ner.
Tyvärr så har jag bara lyckats lösa problemet med att köpa nytt. Billigare plastrouterar är oftast dåligt kylda vilket medför att det helt enkelt går sönder
 
Försökte installera D-links trådlösa router och modem hemma, men det "gick" inte. Ett ögonblick, utan att veta varför, fick jag kontakt med internet, men med riktigt skräpig bandbredd. Lämnade tillbaka prylarna och köpte Zyxel på Telia som fungerade direkt ur lådan och har gjort så sedan dess.
 
Snorunge skrev:
Får routern tillräckligt med kylning?
Den är inbyggd i ett skåp där även elcentral sitter. Finns även inkommande fiber, modem, tfn-låda o switch. Kollade med termometer för nåt år sen, ca 27-28 grader. För varmt?

Till övriga: det blev lite materialsnack iaf ;)
Har tidigare kört D-Link utan problem, bytte i vintras till denna och har funkat bra till nu (lite inställningar i början) men det här problemet har inte varit tidigare. Inga konkreta funderingar f.ö? Man ska visst kunna ställa in tiden innan ip-adressen förnyas?

Kjell G
 
Jag har en 655 och den bara går, men det är klart den sitter på väggen i ett rum i källaren.

Protte
 
Kjell_G skrev:
Den är inbyggd i ett skåp där även elcentral sitter. Finns även inkommande fiber, modem, tfn-låda o switch. Kollade med termometer för nåt år sen, ca 27-28 grader. För varmt?

Till övriga: det blev lite materialsnack iaf ;)
Har tidigare kört D-Link utan problem, bytte i vintras till denna och har funkat bra till nu (lite inställningar i början) men det här problemet har inte varit tidigare. Inga konkreta funderingar f.ö? Man ska visst kunna ställa in tiden innan ip-adressen förnyas?

Kjell G
Säger det ingen. Den är kass. köp ny. Som jag skrev oavsett materialsnack. Har kört D-link flertal gånger, har hållt mellan 6-12 månader, lika så Netgear ca 12 mån. min linksys har inte dött mer än att den gick ned under kraftig p2p körning. Sitter nu med en Netgear som skall klara lite mer. samt en zyxel för IP-tele. Har dessutom likande förvaring för mina saker

Konsumentprodukterna lider tyvärr av undermålig kvalité, dålig kylning mm.
 
Testa byta kanal. Så mycket elektronik som trängs i luftrummet.
 
Kjell_G skrev:
På sista tiden har D-Link (DIR 635) inte gett tillträde till Internet, inga felmeddelande direkt men nån misstanke om att IP-adress förnyas? kanske man kan ha. Det händer nån gång/dag mitt under användning, tar ett par minuter sen funkar det igen utan att man gör nåt. Gäller både på trådlös o trådbunden.

Nån som har tips om var jag ska leta alt inställningar att ändra? (Att byta router är inte aktuellt just nu även om ni ogillar D-Link:)

Kjell G
Jag ahde får ngt år sedan problem med min router som funkade bra - men om man tog ned laptopen så fick man ibland inte ngn ny adress.
Sen funkade det igen

Ngn gång gick det ned om datorn stod på osv

Det visade sig att det var hemmabions trådlösa högtalare (som gick på 2.4ghz) som störde - jag stängde av dessa och sen dess har det funkat klockrent...

/K
 
Kjell_G skrev:
På sista tiden har D-Link (DIR 635) inte gett tillträde till Internet, inga felmeddelande direkt men nån misstanke om att IP-adress förnyas? kanske man kan ha. Det händer nån gång/dag mitt under användning, tar ett par minuter sen funkar det igen utan att man gör nåt. Gäller både på trådlös o trådbunden.
Jag hade samma problem med min D-Link DIR-655. Den funkade bra ett tag, kanske 6 månader, sedan tappades kontakten med internet ibland, max 1 minut i taget.

Jag lade ner mycket möda på att försöka reda ut det. Det visade sig att hela routern startade om ibland, därför blev det ett avbrott i kommunikationen. Jag hittade flera andra på internet med samma problem, men ingen hade en lösning. Alla påstod dock att problemen försvann om man stängde av den trådlösa delen. En teori var att routern blev störd av andra signaler och försökte reda upp det genom att starta om. Kanalbyte hjälpte inte för mig. Extra kylning hjälpte inte heller.

När jag hade kommit så långt gick jag och köpte en Netgear WNDR3300, och den har gått som en klocka i 18 månader. Min D-Link router samlar damm.....

Jag har också köpt sammanlagt 4 st D-Link trådlösa USB-adaptrar DWA-140.
3 av dem har pajat... Precis innanför USB-kontakten sitter en BGA-krets. USB-kontakten har inget stöd i plasthöljet, utan är förankrad i kretskortet. Det gör att DWA-140 är extremt känslig för böjkrafter på USB-kontakten.

Även min tidigare D-Link router, DI-624, var en besvikelse.
Numera väljer jag alltid bort D-Link, som ofta är billigast.

/Hasse
 
Redigerat:
Skrämmande, har precis haft samma problem med min DIR-635.
En totalåterställning och sedan inläsning av en sparad konfigurations-fil så var saken biff.
 
Hade en D Link innan. Bytte mot en ASUS. Inga problem sen dess!
 
Och jag och mina päron hade D-Link innan men de var ostabila så de har blivit utbytta mot Linksys som DD-WRT installeras på och det fungerar perfekt.
 
Har haft problem med att flera av både d-links och netgear routrar jag ägt envisas med att boota om sig då ock då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.