Jag har vattenburen golvvärme i badrummet som verkar vara Uponor Push 12 (?) som har suttit i huset sen vi flyttade in. Jag har två problem. Hela "apparaten" är installerad på vinden med allt vad det innebär men ffa så sitter termostaten där också vilket leder till att den alltid går på max vad det verkar som. Jag har provat att skruva ner termostaten i botten utan någon skillnad i värme på golvet.

1. Det känns som termostaten är paj, jag har dragit ner den till 1 men det är ändå 40° på golvet om det är 40° ut i fjärrvärmen.

2. Jag skulle vilja ha en trådlös termostat så jag kan styra värmen i badrummet istället för på vinden. Det borde gå att byta termostaten till någonting för det? Behöver det vara Uponor eller vad kan man köra?
 
  • VVS-installation med rör, isolering, eldosor i ett oisolerat utrymme med tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upponor-enhet på tegelvägg, rör och ventiler, isoleringsmaterial, teknisk installation i byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart termostaten blir helt öppen när den sitter i kylan. Ser inte ut som att den har ett rör och en känselkropp monterad i ett rör. Fungerar nog nu som en vanlig termostat på ett element, mäter tempen som den miljö den sitter i. Märkligt placering på vattendelar
 
Vart går vajern som ser ut att starta vid termostaten och gå uppåt i bilden? När vi hade badrumsgolvvärme med termostaten på andra sidan väggen gick det just en sådan vajer med sensor längst ut in till badrummet.
 
J jonaserik skrev:
Klart termostaten blir helt öppen när den sitter i kylan. Ser inte ut som att den har ett rör och en känselkropp monterad i ett rör. Fungerar nog nu som en vanlig termostat på ett element, mäter tempen som den miljö den sitter i. Märkligt placering på vattendelar
Jo precis, men vinden är vägg i vägg med badrummet. Vinden är ovanpå garaget som sitter ihop med huset.
M mrsnhp skrev:
Vart går vajern som ser ut att starta vid termostaten och gå uppåt i bilden? När vi hade badrumsgolvvärme med termostaten på andra sidan väggen gick det just en sådan vajer med sensor längst ut in till badrummet.
Den sitter på samma ställe som termostaten fast en liten bit upp på väggen. Den går inte in i badrummet. Den syns på en av bilderna.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
E Emil Karlsson 2 skrev:
Den sitter på samma ställe som termostaten fast en liten bit upp på väggen. Den går inte in i badrummet. Den syns på en av bilderna.
Är det minst 20 C på vinden, troligtvis inte, utan mycket lägre. känselkroppen för att fungera måste sitta i det rummet som ska värmas. Verkar vara hempul i allra högsta grad och bör göras om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.