Gokväll.

Jag kommer att ha ett astrour i elcentralen i huset.
Garaget är friliggande.
Jag vill att garagets utebelysning ska tändas i takt med husets.

Garaget har två motorvärmaruttag på framsidan.
Det ena vill jag styra från huset, via lämplig kontaktor för effektens skull.

Jag har kikat på eltakos trådlösa sändare/mottagare.
Men det är en text som förbryllar mig.
I en tvåkanalssändarenhet.

"Sändarenheten FSM12-UC har två kanaler och kan därmed som en trådlös tryckknapp sända lokala och centrala styrsignaler till Eltako´s trådlösa nät.
Vid brytning av båda styringångarna, är signalen helt identisk."


Markerat i fet stil och understruket...
Betyder det, att om jag har slagit på motorvärmaruttaget, och belysningen slår från att
även kanalen som motorvärmaruttaget går på får "från"-order?
OM funktionen är byggd så, vad har man för användning av två kanaler då?

Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Eller, är dessa tänkta till typ Upp & Stopp respektive Ned & Stopp, typ jalusi?
Båda knapparna i sitt "frånläge" stoppar?
 
Tanken är nog att styra två olika mottagare som används som impulsreläer, det är vanligt i Tyskland att styra belysning med impulsrelä.
Problemet är att du vet inte om motorvärmaren är av eller på eftersom den växlar vid varje impuls. Bäst är att använda 2 stycken sändare, då funkar de att styra två mottagare som är ställda i läge "arbetsströmsrelä"
:)
 
... eller sätta en kontrollampa på bra plats (om man ser garaget från där man använder fjärren)?
 
Börjar man titta på vad det kostar med prylarna så verkar det enklare och billigare att köpa ett till astrour till belysningen och ett kopplingsur för motorvärmare.

Jag jobbar skift som går runt på 7v, enklare för dem som jobbar dagtid, då är det ju samma tid jämt... :)
 
Börjar fundera om detta är möjligt med belysningen.

Astrouret i bostadshuset lägger ju en konstant spänning på tändtråden.
Men som jag förstår det så vill sändarpuckar ha en puls, som skickar sin radiosignal till aktorpucken som ändrar läge. Nästa puls som kommer ändrar läget på reläet igen och t.ex, lampan släcks.

Kan någon bekräfta eller neka detta?

Till motorvärmaruttaget så spelar ju detta ingen roll, för det kan man ju lösa om det är som jag ovan skriver.

Någon som pysslat med schneider connect / eljo connect / merten <--- verkar vara samma produkt...
eller liknane?
 
Det där att fixa själv med tellstick + pyttedator (tänk t.ex. en netbook, då får du batteribackup på köpet) & co framstår väl som mer och mer attraktivt? ;)
 
Nej, faktiskt inte.
Jag har redan en färdigkopplad elcentral i huset med ett astrour, schneider cct15224.
Och från den går det tändtråd till en kopplingsdosa ganska centralt i huset som sedan grenar av sig till de olika utebelysningsplatserna, Det är även neutral, fas och skyddsjord med till belysningsplatserna.

Jag har tänkt koppla enligt följande:
Utebelysning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lila är alltså den trådlösa överföringen jag vill ha till garagets utebelysning (från ett ställe).
I övrigt ser det likadant ut på alla utebelysningar, huvudentre, groventre, altan osv, så att man kan tvångstända godtyckligt.

Så funktionen jag vill ha, är att sändaren skickar en puls att tända när den blir spänningssatt på ingången och en puls att släcka när den blir spänningslös på ingången.

Som jag har förstått det så skickar man alltid en puls via återfjädrande tryckknapp, och aktorpucken agerar impulsrelä, som ändrar sitt läge och kvarstår där för varje tryck.

Och är det så med alla sändare/mottagare så kommer garaget att:
Tändas korrekt på första spänningssättningen (när huset tänds).
Fortsätta lysa när belysningen på huset slocknar.
Släckas när belysningen tänds andra gången.
Fortsätta vara släckt när belysningen på huset slocknar.
Och repetera detta.

Om det är som jag tror, så det är det frågan är?
Är det någon som vet om det finns sändare/mottagare med den funktionen?
 
Inte vad du frågar efter, men ändå ;)

Nu verkar du redan ha kopplat sådär överallt men ifall du sätter en dubbeltrapp så kan du få knappar både för att tvångstända och tvångssläcka.
 
Japp, jag vet.. jag har utvärderat det.
Men kunde inte komma på en reell situation där man vill tvångssläcka, är det när man ser grannen komma gående mot ens hus? ;)
 
Uppleva vackert månsken? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.