Hej. Jag behöver en trådlös strömbrytare. Lägenheten är i betong och känner inte att det finns något vettigt sätt att förlägga kabel. Aldrig använt mig av nåt sånt här innan. Vad skulle ni rekommendera för strömbrytare samt mottagare då? Tack i förhand.
 
P Plankanoi skrev:
Hej. Jag behöver en trådlös strömbrytare. Lägenheten är i betong och känner inte att det finns något vettigt sätt att förlägga kabel. Aldrig använt mig av nåt sånt här innan. Vad skulle ni rekommendera för strömbrytare samt mottagare då? Tack i förhand.
Skulle rekommendera Shelly.

Tex en Shelly 1 plus (som styr lampan) samt Shelly Wall switch 4 (Tryckknappar) + Shelly Plus i4 (som skickar kommandon till Shelly 1 plus och tänder lampan). Shelly Wall switch och Shelly Plus i4 installeras i tryckknapps dosan där du inte har kablar men har trådlös Wifi täckning).

Du har inte beskrivit hur kablar och ström ser ut i ditt scenario så när du gjort det kan vi hjälpa dig bättre :)

Med vänlig hälsning, Joakim
 
  • Gilla
Planktoon
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Planktoon
  • Laddar…
J jayal1972 skrev:
Skulle rekommendera Shelly.

Tex en Shelly 1 plus (som styr lampan) samt Shelly Wall switch 4 (Tryckknappar) + Shelly Plus i4 (som skickar kommandon till Shelly 1 plus och tänder lampan). Shelly Wall switch och Shelly Plus i4 installeras i tryckknapps dosan där du inte har kablar men har trådlös Wifi täckning).

Du har inte beskrivit hur kablar och ström ser ut i ditt scenario så när du gjort det kan vi hjälpa dig bättre :)

Med vänlig hälsning, Joakim
Tack för svar. Vädret det du behöver veta om kablar o ström? Jag har fas, nolla och jord i en takdosa där lampa ska sitta. Men ingen strömbrytare då den blev borttagen av tidigare ägare vid målning. Vill helst slippa lägga en kabel då jag hört talas om dessa trådlösa strömbrytare 😊
 
Du behöver bättre beskriva vad du har för grejor som ska styras och hur dina önskemål exakt ser ut.

Nexa har enkla grejor på 433 MHz som ger OK räckvidd även vid besvärlig radiomiljö.
Sedan har du de andra produkterna som jaya och Birgit har nämnt.

OK nu kom det mer info.
För nexagrejorna kan du använda mottagare MWMR-2300 och till den väggsändare WT-1.
 
  • Gilla
Planktoon
  • Laddar…
E etompau skrev:
Nexa har enkla grejor på 433 MHz som ger OK räckvidd även vid besvärlig radiomiljö.
Men du har problemet att om en granne trycker på en knapp kan de ibland styra din belysning... Det var väl acceptabelt när det påverkade lampor, men när effektmätare+styrbart uttag till frysboxen slogs av från en granne tröttnade jag och bytte till IKEAs grejer (och mätare utan fjärrstyrning).
 
  • Gilla
Planktoon
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Men du har problemet att om en granne trycker på en knapp kan de ibland styra din belysning... Det var väl acceptabelt när det påverkade lampor, men när effektmätare+styrbart uttag till frysboxen slogs av från en granne tröttnade jag och bytte till IKEAs grejer (och mätare utan fjärrstyrning).
Det kunde vara ett problem med äldre grejor med huskod, de är sedan länge utfasade och istället används system med över 60 miljoner koder. Risken för kollisioner är nu liten eller obefintligt skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.