galento
Hej,har HDMI kabel nu mellan laptopen och smart tv,n
men en trådlös förbindelse kanske vore nåt.

Har testat tv,s "webläsare" och tycker inte detta funkar
nåt bra,köpte även till ett trådlöst tangentbord men tycker
laptopen funkar mkt bättre att använda.

Har sett Chromecast men kör win10 med edge webläsare
så detta kanske inte funkar då ?
 
Vet ej om Chromecast fungerar med edge, men annars är det väl bara att ladda ned Chrome och köra med?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tror att det funkar mer eller mindre direkt till en appeltv gen 4, kan kolla i kväll.
 
Ja, tyvärr så är en ny AppleTV helt oslagbar när det gäller att streama.
Plus att du får en mängd appar redan inbyggda som faktiskt fungerar.
Om ni endast har Android-telefoner i hemmet, så skulle jag kanske överväga en Chromecast.
 
BirgitS
hempularen skrev:
Vet ej om Chromecast fungerar med edge, men annars är det väl bara att ladda ned Chrome och köra med?
Samt när man väl har en Chromecast är det ju enklare att streama från en mobil eller surfplatta med hjälp av apparna från SVT Play etc. som har stöd direkt för Chromecast än att hålla på med en webbläsare i datorn.
 
Det är extremt enkelt att streama från en iPhone/iPad till appeltv utan någon speciell att i någon av enheterna, det man behöver göra är att göra ett svep och två klick.
På följande bild har jag gjort ett svep och ett klick, eftersom jag inte har något wi-fi-nät och appeltv där jag är så hittas inte någon.

Skärmdump från iPhone som visar AirPlay-dubblering aktiverad och söker efter Apple TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Demmpa skrev:
Det är extremt enkelt att streama från en iPhone/iPad till appeltv utan någon speciell att i någon av enheterna, det man behöver göra är att göra ett svep och två klick.
På följande bild har jag gjort ett svep och ett klick, eftersom jag inte har något wi-fi-nät och appeltv där jag är så hittas inte någon.

[bild]
Nu har jag ingen Iphone, så det är en ärlig fråga...Kan man fortfarande bara spegla sin iphone/ipad, eller går det att likt en chromecast få sin Apple tv att ta emot direkt från internet, men starta via appen? Annars hjälper det ju inte TS mycket eftersom han kör en laptop med win 10, och kanske inte vill låsa upp en eventuell ipad/iphone under tv-tittandet. Iofs har Apple tvn rätt många appar inbyggda, men låt säga att han vill streama en webbsida eller app som saknas i ATVN? Är lite sugen på en, men måste motivera inköpet. (Har redan 3 chromecast, en Mi box Android TV, och en miracast så det blir tufft)
 
Redigerat:
Jag hade börjat med ChromeCast då den är så billig och lätt att komma igång med. Den är dessutom bättre kompatibel med klienter i flera olika OS, Android eller IOS eller PC spelar ingen större roll. Att streama till AppleTV från Android är inte riktigt "straight forward" så att säga.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
AppleTV kan både streama lokalt innehåll från PC och telefon.
Men det är ju inte så den används när man tex. kollar på Netflix, Xhamster eller annat från internet. Då går den ju över i helskärmsläge och kör direkt till internet.
Vill du streama eller du bara duplicera bilden så går ju det bra med Itunes eller andra programvaror.
Som sagt. Fördelen med AppleTV är att allt bara funkar. Dock lite dyrare.
Är du ute efter en billig lösning som inte är lika driftsäker så väljer du Chromecast eller annan sticka.
 
J
bamyl skrev:
AppleTV kan både streama lokalt innehåll från PC och telefon.
Men det är ju inte så den används när man tex. kollar på Netflix, Xhamster eller annat från internet. Då går den ju över i helskärmsläge och kör direkt till internet.
Vill du streama eller du bara duplicera bilden så går ju det bra med Itunes eller andra programvaror.
Som sagt. Fördelen med AppleTV är att allt bara funkar. Dock lite dyrare.
Är du ute efter en billig lösning som inte är lika driftsäker så väljer du Chromecast eller annan sticka.
Det där Xhumpster måste jag kolla ikväll!
 
MultiMan
bamyl skrev:
AppleTV kan både streama lokalt innehåll från PC och telefon.
Men det är ju inte så den används när man tex. kollar på Netflix, Xhamster eller annat från internet. Då går den ju över i helskärmsläge och kör direkt till internet.
Vill du streama eller du bara duplicera bilden så går ju det bra med Itunes eller andra programvaror.
Som sagt. Fördelen med AppleTV är att allt bara funkar. Dock lite dyrare.
Är du ute efter en billig lösning som inte är lika driftsäker så väljer du Chromecast eller annan sticka.
Vad är det som inte är driftsäkert med Chromecast menar du? Jag har använt en sådan bra länge nu och aldrig haft några problem faktiskt. Den finns dessutom nu också i en 4K-version med ethernet-port så man kan slippa alla eventuella problem med trådlösa miljöer som ibland finns i lägenhetskomplex med massor av användare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
galento
Tack för alla svar i frågan :),apple tv hade man inte hört talas om ens.
Ska läsa mer om detta,frugan har Iphone och en Galaxy Tablet A platta.

Vi brukar kolla foton och Youtube klipp från laptop,en
 
Till ATV finns bla youtube-app, VLC (mediaspelare som klarar det mesta), SVT-play, TV4, Netflix, mfl streamingtjänster, mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.