Nån som vet var man kan få tag i en bra sådan för bra pris?

Trådlös hygrometer som man kan logga på datorn.



M vh Anders
 
www.safecast.se har flera lösningar. Finns en del att läsa här på forumet också.
 
rollo skrev:
Jag beställde WS300 PC från www.elv.de plus tre externa givare.
Kolla på
[länk]

Fungerar utmärkt.
Den tittade jag också på, men det var något som saknades. Var det möjligen så att den inte kan lagra data lokalt utan bara direkt till PC?
 
Man kan ställa in samplingsintervall och den lagrar data som sedan kan tankas över. Just nu har jag sampling var 30 min och den lagrar flera veckor med data. Ett problem annars att den bara visar en givares temp o RF i taget. Man kan också ha den kopplad till datorn som då visar aktuella läget för alla givarna samtidigt. Batterierna skall hålla i två år. Tar mycket mindre ström jämfört med Clas Ohlsons modell.
 
rollo skrev:
Man kan ställa in samplingsintervall och den lagrar data som sedan kan tankas över. Just nu har jag sampling var 30 min och den lagrar flera veckor med data. Ett problem annars att den bara visar en givares temp o RF i taget. Man kan också ha den kopplad till datorn som då visar aktuella läget för alla givarna samtidigt. Batterierna skall hålla i två år. Tar mycket mindre ström jämfört med Clas Ohlsons modell.
Ok. Jag minns inte länge varför jag valde bort den. Tittade på just den modellen rätt länge. Jag skulle dock ha en komplett väderstation så kraven var lite annorlunda.

Här kan man läsa lite om väderstationsäventyret:

http://forum.byggahus.se/teknik/23791-vaederstationer.html
 
Den har jag och den fungerar, kopplas till datorns serieport och är lite småknölig att ansluta alla givare men annars verkar den fungera bra.
 
De flesta moderna datorer har ingen serieport.

Jag köpte WS300PC plus tre externa givare från www.elv.de för 189 EUR. Då ingår databasprogram som kan användas direkt för en webbaserad logger plus grafikpårogram för att ta fram kurvor etc. Kan rekommenderas.
 
Nja de flesta bärbara saknar serieport men de stationära har mig veterligen fortfarande serieport. Men det var alltså två nackdelar jag nämnde, serieporten och lite knölig givaranslutning. När du nämner det så är ytterligare en nackdel att det saknas ett bra grafikprogram till utan det medföljer endast ett program för att läsa in data, presentera i tabellformat samt exportera till textfil.
 
Jag har en blogg där jag samlar information runt åtgärder i torpargrunder och krypgrunder. Jag publicerar där mitt arbete för ett bättre klimat i just min grund. Jag har samlat in data över relativ luftfuktighet under ett års tid, som jag visar i diagramform. Jag använder mig av ett Klimatminne WS-8610 från Safecast, som jag har 3 trådlösa givare kopplade till. Besök gärna bloggen och kommentera mina inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.