E
Vad har val av mäklare för betydelse för er när ni ska köpa hus eller bostadsrätt? Förutom "vanliga traditionella mäklare" så finns t.ex. Privatmäklaren. De skickar en fotograf som tar bilder, skapar en annons, annonserar ut, fixar visningsmaterial, sköter kontakt och budgivning med köpare, kontrakt/överlåtelseavtal samt tillträde. Däremot visar ägaren själv upp sin bostad.

Föredrar ni att en mäklare visar er bostaden eller skulle ni uppskatta om ägaren själv visade? Kvittar det rent av vem som håller i visningen?

E Ekonomista skrev:
Vad har val av mäklare för betydelse för er när ni ska köpa hus eller bostadsrätt? Förutom "vanliga traditionella mäklare" så finns t.ex. Privatmäklaren. De skickar en fotograf som tar bilder, skapar en annons, annonserar ut, fixar visningsmaterial, sköter kontakt och budgivning med köpare, kontrakt/överlåtelseavtal samt tillträde. Däremot visar ägaren själv upp sin bostad.

Föredrar ni att en mäklare visar er bostaden eller skulle ni uppskatta om ägaren själv visade? Kvittar det rent av vem som håller i visningen?
Alltså för mig kvittar det.

Jag tillhör dem som
  • i första hand kollar på det jag är intresserad av att köpa och
  • i andra hand säljaren (alltså föregående ägare i detta fall).
  • Mäklaren har som jag ser det mycket lite extra att tillföra. När det gäller en visning av denna typ skulle jag säga att mäklaren inte tillför något alls utan mest är i vägen.
Normalt sett om jag skall köpa hus eller bostadsrätt är det objektet som är viktigt. Vill jag köpa vill jag såklart få en visning. Men om jag inte själv har kunskap att bedöma objektet litar jag varken på säljare eller mäklare utan tar in en egen besiktningsman.
E Ekonomista skrev:
Kvittar det rent av vem som håller i visningen?
Ja, definitivt!

• Gilla
Ekonomista
  • Laddar…
E Ekonomista skrev:

Foton är ett bra sätt att ljuga. Med vidvinkelobjektiv ser allt dubbelt så stort ut. Möblerna är mäklarens, bostaden är stylad. Det som inte bör visas fotas inte. Osv. Ett personligt besök är ett måste, där alla sinnen bör vara påkopplade. Förr eller senare kommer ändå alla tillkortakommanden att avslöjas. Se bostaden som mat: fundera inte på vad som är nyttigt, utan vad som är skadligt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.