Mitt uthus är en avlång länga där ungefär halva är byggt av stående timmer. Där det varit en liten självhushållningslagård för en ko och ett par grisar är syll och stockändar så ruttna att det är bortom räddning. Jag ska använda utrymmet som verkstad och tänker ersätta med en regelverksvägg av 2x6' på cc 600 som isoleras med träfiberskivor. Utvändigt blir det revetering, men jag har lite funderingar på hur man ska få ett bra underlag för reveteringen. Min tanke är att sätta 100 mm brädor horisontellt på regelstommen med ca 20-25 mm mellanrum mellan varje bräda, sedan fästa styvt galvaniserat putsnät på det och så putsa med kalkbruk. Mellanrum mellan brädorna för att ge dem lite rörelserum och delvis en luftspalt mot regelstommen.

Någon som har erfarenheter? Putsunderlag sattes ju förr ibland i 45 graders vinkel, t ex när man putsade med ribb som putsbärare, men jag vet inte om det fyller någon funktion här?
 
Nu svarar jag lite själv när ingen annan gör det. Dels ser jag att avständen mellan brädorna i spräckpanelen inte ska vara mer än 10 mm. Sen är det också en gammal bygghandbok från 50-talet som menar att man ska ha asfaltpapp mot väggen och sen en putsbärare, vassmatta eller nät utanpå asfaltpappen. Pappen ska då fungera som skydd mot att putsen sitter i spräckpanelen och soricker när panelen rör på sig. Ännu lite äldre handböcker säger inget om asfaltpapp. Känns rätt tveksamt att lägga till ett så tätt skikt.

Å andra sidan var jag ute och stack kniven i stående timmerväggen en gång till idag och då kändes det inte så hopplöst. Kanske går att rädda ändå. Ska sätta på tänkarmössan en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.