Hej!

Nybliven husägare och jag tänkte få ordning på vår dörrklocka. Vi har en Honeywell D107 som sitter innanför ytterdörren som jag vill få igång med en tryckknapp. Tryckknapp och batterier till Honeywell är köpta. Jag kan inte se någon transformator någonstans, såvida den inte är gömd innanför någon vägg (varför någon nu skulle vilja göra så). Kan jag bara montera kablarna in i tryckknappen, sätta i batterierna i dörrklockan och sen ska det funka? Bör jag slå av strömmen helt?

Ursäkta nybörjar-frågorna här, vill bara vara på den säkra sidan. Se nedan bilder.

Eldosa utan frontplatta på vägg ovanför vit list och klädstång med kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en demonterad eluttagsram utan frontplatta på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad eluttaget med exponerade elektriska sladdar och en spindelnät inne i håligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt i batterier och håll ihop trådarna vid dörren. Funkar det så sätt dit en knapp. Annars testa direkt på ringklockan genom att koppla ihop skruvterminalerna där tråden kommer in. Funkar inte ringklockan så är det dags att byta.
Finns en transformator ska ovanstående fungera utan batterier. I så fall går det trådar för strömförsörjning från ringklockan också.

Någon har målat inuti ringklockan. Kolla att "kläppen" rör sig fritt. Det ser ärgat ut på kontakterna också, så de behöver rengöras.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
H
Är ingen transformator ikopplad så finns ingen ström där. Skulle ha varit ledare till skruvarna till vänster då. Strömmen till klockan kommer endast från batterierna.
Du kan alltså lugnt peta dit batterierna och knappen.
 
Stort tack för alla svar! Jag fick den att funka men endast sporadiskt. Tror det beror på att det var extremt lite tråd att jobba med, det var rejält knixigt att få ner tråden i tryckknappen. Någon som vet var jag får tag i mer tråd så jag kan skarva? Kan som sagt ingenting om el, så om någon vänlig själ vill lämna en länk så vore det väldigt uppskattat.
 
Robertfroberg Robertfroberg skrev:
Stort tack för alla svar! Jag fick den att funka men endast sporadiskt. Tror det beror på att det var extremt lite tråd att jobba med, det var rejält knixigt att få ner tråden i tryckknappen. Någon som vet var jag får tag i mer tråd så jag kan skarva? Kan som sagt ingenting om el, så om någon vänlig själ vill lämna en länk så vore det väldigt uppskattat.
https://www.clasohlson.com/se/Ringledning-EKU/p/Pr490205005
Men det går med vilken tvåledare som helst. Högtalarkabel osv.
Tyvärr har de ju inte som metervara längre som när Clas Olsson var ett riktigt hobbyfixarföretag.
 
H
Behöver inte ens vara en två ledare. Du kan slakta anslutningskabeln från någon trasig apparat och använda ledarna i den. Skarvas enklast med två stycken wago221, eventuellt bara tvinna ledarna och sedan eltejp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.