Ska sätta upp någon form av viltstängsel kring tomten, vilken ligger ute på landet och har extremt mycket hjortar som äter upp precis allt. Sträckan är ca 250m. Gillar inte riktigt de vanliga viltstängslen man brukar sätta upp kring skogsplantering, då dessa är ganska klena och inte avsedda att hålla mer än ca 10 år. Har flera sådana uppsatta i området, och de flesta ser rätt risiga ut efter några år. Dessutom är de tunga och bökiga att sätta upp.

Så funderade på om man kunde sätta individuella trådar som spänns rejält istället, ca 2m högt med med typ 10-15cm mellanrum mellan trådarna. Tänker mig då rejäla hörnstolpar med markvajer på utsidan eller snedstag, så man kan få trådarna riktigt spända. Vore ju mycket enklare att sätta upp och reparera/spänna upp när det behövs, istället för ett nät som när det väl börjar sacka ihop får lappas och lagas.

Men undrar om någon prövat detta? Är orolig för att hjortarna inte ser/respekterar trådarna och istället antingen springer rakt in i dem eller försöker tråckla sig igenom med följd att man dels får hjortar i trädgården och dels måste hålla på och laga trådar stup i ett. Det ultimata vore ju ett industristaket med fastgjutna stolpar, men kostnaden blir orimlig. Trådar eller viltstaket är iallafall en rimlig kostnad, väl värt att kunna ha en trädgård som inte blir uppäten.
 
Det är ju ett vanligt elstängsel du beskriver, minus elen. Det ska väl fungera. Bättre om du har ett elaggregat också.

Förmodar att du vet hur man monterar hörnstolparna med snedstag, men eftersom jag hade ett elände att själv hitta hur man gör när jag satte upp mitt så beskriver jag det här för andras skull. För att kunna spänna ordentligt så sätter man förutom hörnstolpen en stolpe på vardera sida, en meter bort längs med trådens riktning. Sen skruvar man fast en diagonala snedsträva från hörnstolpens topp till vardera sidostolpes botten. Sen sätter man fast en ståltråd från hörnstolpens topp till sidostolparnas topp. Då kan man dra hur mycket som helst och de ramlar inte omkull med tiden.
 
Tackar för tipset angående snedsträvorna! Fast jag är inte helt med på vad ståltråden på toppen ska vara till för?

Jag har själv funderat på att sätta en vajer från toppen på hörnstolparna, till marken 45 grader ut från hörnet och på så sätt hindra att de viker sig inåt. Har gott om plats (skog) utanför staketet...
 
N NightRider skrev:
Tackar för tipset angående snedsträvorna! Fast jag är inte helt med på vad ståltråden på toppen ska vara till för?
Tja, det blir väl stabilare på nåt sätt. Har inte räknat på det, men det verkar vara den gängse metoden. Med en väldigt enkel tråd där hindrar man väl sidostolparna att falla bort från hörnstolpen. Och så har man ju skapat två trekanter på varje sida om hörnstolpen. Trekanter är alltid av godo vad gäller hållfasthet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.