F
Köpte nyligen värmekamera. Märkte att vår nätkopplade ringklocka ser ut att bli rejält varm? Ska det verkligen vara så?
 
  • Värmekamera visar temperaturfördelning, varmt objekt i mitten, färgskala, mobilskärmsgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blir varm för den omvandlar 230V lägre spänning som ringklockan använder. Dock är ju inte 26°C speciellt varmt. På skalan till vänster ser man högsta/lägsta temperaturen som finns i bilden, samt uppe till höger tempen i korset i mitten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rummet är ca 18 grader, och ringklockan 26 grader. Det är ju inte direkt någon brandrisk. Skämt åsido så är det helt naturligt att det skapas lite värme, då man sätter ett motstånd på ström.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Har du någon bild på elcentralen?
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Har du någon bild på elcentralen?
Nu blir jag verkligen nyfiken. Hur menar du att en bild på TS elcentral skulle hjälpa?
Ungefär lika mycket som ett foto av hans fru, skulle jag säga😄
 
  • Gilla
  • Haha
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Det kan ju vara så att ringklockan är matad med en transformator 12-24V. Denna brukar då sitta i närheten av elcentralen. Och isåfall borde inte själva ringklockan bli varm när den inte ringer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Det var orelaterat. Jag ville bara se hur elcentralen såg ut i den nya fina värmekameran.

Ett väldigt bra sätt att förebygga och upptäcka problem också.
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 2 till
  • Laddar…
F
A avh67f skrev:
Har du någon bild på elcentralen?
Nog lugnt. 😂
Termisk bild. Färggradient indikerar temperatur. Blått är kyligare, gult varmare. Temperaturintervall 19.3°C - 22.6°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annat intressant fynd var att min vindslucka verkar läcka.. Termisk bild som visar värmesignaturer med crosshairs och temperaturintervall mellan 15.3°C och 26.7°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild visar värmevariationer, sannolikt abstrakt objekt, med temperaturmätare och färgspektrum från blått till rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
Jo det är väl alltid lite kallras från sådana luckor. Centralen såg ju fin ut.
 
A avh67f skrev:
Det var orelaterat. Jag ville bara se hur elcentralen såg ut i den nya fina värmekameran.

Ett väldigt bra sätt att förebygga och upptäcka problem också.
Det var ett synnerligen vettigt argument😄. Tämligen intressant måste jag även tillstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.