Jag bor i ett ganska litet 120 m2 hus som dock har tre våningar och wifi-täckningen är opålitlig, speciellt högst upp.

Så jag införskaffade 2 st powerline-adapters från TP-Link idag. Installationen var superenkel men resultatet var ingen höjdare.

(Enbart Wi-Fi):
Från min vanliga router har jag 291 MBit/s
Från en powerlineadapter i ett uttag bredvid routern har jag 80 MBit/s
På första våningen har jag 25 MBit/s
Och på andra vån bara 3 MBit/s...

Så för mitt hus var detta en urusel lösning, såvida det inte går att skruva på inställningarna. Men det är massor av positiva recensioner, så ibland funkar det uppenbarligen. Finns det någon annan lösning för mej?
 
Har du powerline eller router i ett grenuttag eller förlängningskabel så kan det bli sämre resultat, båda ska vara i ett fast uttag.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Michell Svensson Michell Svensson skrev:
Har du powerline eller router i ett grenuttag eller förlängningskabel så kan det bli sämre resultat, båda ska vara i ett fast uttag.
De var väldigt noga i instruktionen att man inte fick använda grenkontakter, så det har jag undvikit

Jag tror det beror mest på att jag har ett elsystem som är från alla möjliga tidsåldrar och krångligt uppbyggt. Sen är jag inte klok på om den kör på 2.4 eller 5 MHz? Om det är 2.4 så passar iaf hastigheten man får bredvid routern
 
G Galten skrev:
Finns det någon annan lösning för mej?
Möjligen kan det fungera bättre med en wifi 6 baserad router. Annars är det bara att kabla upp som gäller. Möjligen kan det hjälpa att städa upp all el i huset, men då försvinner ju poängen med att köra powerline adaptrar.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Sådana adaptrar behöver väl även sitta på samma fas för att fungera någorlunda ok?
Pröva lite olika kombinationer av uttag om du inte vet hur faserna är fördelade.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Sådana adaptrar behöver väl även sitta på samma fas för att fungera någorlunda ok?
Pröva lite olika kombinationer av uttag om du inte vet hur faserna är fördelade.
Det skall jag prova!
 
G Galten skrev:
Det skall jag prova!
Genom att byta uttag så har jag fått upp hastigheten till 50 MBit/s nu på alla våningar. Och det är säkert fullt tillräckligt för barnens behov.

Tydligen är det optimalt om eluttagen sitter på samma säkring men det har jag inte undersökt om det går.
 
Vissa versioner av HomePlug använder jord, nolla och fas för kommunikation. Om jord eller nolla inte följer med hela vägen mellan de 2 punkterna för kommunikation så blir länkhastigheten försämrad, så har man flera jordfelsbrytare kan det hända att nollan in delas. Om något i den elektriska miljön förändras (man kopplar i en elektrisk apparat) så kan länken förändras. Detta gör att det är svårt att lita på HomePlug om man behöver något som fungerar. Mitt råd är alltid då att man tar sig tid och kablar upp. Man ska lägga sin tid på beprövade stabila lösningar.

Funkar inte HomePlug efter att ha provat byta lite uttag så är det inte en teknik som fungerar tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.