Vi funderar på att ersätta vår gamla spis med en glashäll med touchpanel.
Har någon erfarenhet av touchpanel? :-/

Förr hade man ju alltid vred på spisen, de fungerade även om man var våt om handen eller att det hade kokat över men hur fungerar touchknapparna? (Ugnen skall byggas in på annat ställe i köket, annars hade vi kunnat välja en ugn med vred även för hällen...)
 
Har sagt det förr och säger det igen - vilket j-vla skit med touchknappar banghead.gif

Det är (om möjligt) ännu sämre än jag först förutspådde.... Det går f-n inte att intuitivt veta vilken "knapp" man skall trycka på utan att först noggrant studera infodisplayen, ingen ny gästkock i köket kan ens starta spiseländet, det går inte att få f-nskapet att reagera med blöta/feta/oljiga fingrar, vid överkok/rengöring piper/blinkar aset som ett galet flipperspel.

Tyvärr verkar det idag inte finnas något alternativ med vred, jag har f.ö. min häll nedsänkt i stenskivan.

Om nu någon mot förmodan rekommenderar denna lösning så ljuger personen alt. är anställd/provisionbaserad lön hos leverantören ;)
 
Det ante mig. När min mor flyttade valde hon bort tochpanelsspishällen mot en som istället hade vreden placerade i ugnsdelen (som då fick placeras omedelbart under spishällen).  

Tack för informationen, nu vet vi att det var rätt att inte ta touchpanel. ;D

För några år sedan fanns det spishällar där vreden var samlade på en separat plåt som antingen placerades brevid spishällen eller kunde monteras på motsvarande ställe som en vanlig spis men som sagt i en egen panel. Ugnen kunde därmed vara fritt placerad. Finns denna lösning ännu? Någon som kan förslå märke eller modell?
 
Jag kan bara hålla med. Touchkontroller på hällen är helt värdelösa! Jag fattar inte hur jag kunde vara så dum att jag gick på den i butiken. På vår häll måste vi först välja platta innan vi kan höja/sänka värmen vilket leder till en massa extra tryckningar varje gång. Kontrollerna är dessutom lätta att missa och svåra att se. Blri det flott eller vått över kontrollerna flipar hällen helt. Undvik i möjligaste mån eller köp för utseendet men ge faan i att laga mat på hällen!
 
T
Finns ju en hel del hällar med vanliga vred uppe på hällen istället för touchknappar, varför inte köpa dessa?

Till exempel denna från Whirlpool, endast 2990 kr:

0070764548759039065465091276904701752946.jpg
 
Jaha, då måste jag gå mot strömmen och meddela att jag är mycket nöjd med att ha touch-knappar på min häll!

Jag var tveksam innan vi skaffade hällen, men det finns ju inte så mycket val nuförtiden. Och varje platta har sina kontroller, så det är mycket lätt att hitta rätt.
Och det som jag tycker är den stora fördelen, är att plattan slås av när man satt timern. Men visst har jag råkat slå av allt i misshugg några gånger.

Och jag är absolut inte köpt av leverantören! Jag fick, som de flesta, betala för att få grejorna.

/EB
 
Hm, är väl ingen jättefan av touchknappar men jag kommer bli tvungen att vänja mig när vi har installerat vår nya häll. Jag hade föredragit att ha vred placerade "traditionellt".

Men en häll med vred placerade på hällen, eller för den delen precis bredvid, är nåt jag undviker in i det längsta. Lagade mat på en sån häll i påskas och det var en plåga. Jag skulle steka nåt i en ganska stor stekpanna och hade dessutom en kastrull på plattan innanför. Det var halvt hopplöst att få plats utan att riskera att man skulle smälta vreden med stekpannan. Började man prata lite med de andra när man höll på så kunde man ge sig f*n på att nästa gång man tittade ner på stekpannan så var den i kontakt med vreden. Hon som bodde där sa också att de hade fått byta vreden flera gånger under de år som de hade haft hällen så det hade itne bara med vana att göra.

Så då tar jag hellre touchknapparna...
 
Hej,
vi har oxå touch panel.
Den har separata knappar för varje platta,
så det är enkelt att veta var man skall trycka.

Den är ju inte touchteknikens fel att användargränssnittet suger. ;D

Däremot så skrattar vi inte längre när det kokar över eller vi torkar av spisen och barnlåset slår till.

Jag saknar att inte kunna vrida snabbt till vilken effekt jag vill.

Förut hade vi vreden på ovansidan, och det vill jag inte ha tillbaka.
 
att det finns ingen som tillverkar spishällstyrning som man kan montera på fläktkanten. Det våre en stor plus att få det i ögonhöjd , långt bort från barnfingrar , långt bort från "stekfetstank" och ringar på 60cm-hällen skulle få plats för gryttöron också ;). Eller finns det några "minus" som jag inte ser?
gaia
 
Åh, jag är alltså inte ensam! Har börjat snegla på kök till "nya" huset och blev helt vansinnig. Har kommit i kontakt med touch-hällar 3 gånger i olika sammanhang och svurit att jag aldrig ska ha något liknande. Om man tyckte volymknappar på bilstereon var kasst så är detta bannemig kasst i en ny dimension. Verkar i princip hopplöst att få vred, gärna vred på framsidan isf ovansidan. I vårt kök skulle det inte förvåna mig om det blir en traditionell spis av just denna anledningen. Tala om att utvecklingen har gått 50 år bakåt i tiden, totalt oanvändarvänligt!
 
Vi har också hört flera som inte gillar sina touchhällar! Allt ifrån hysteriska spisar som ändrar sig när det kokar över till att de startar när man torkar av hällen till den som upplevde att katten lyckats slå på spisen när den tassade över hällen!!!!!! Hugha slutade lyckligt i alla fall

Så vi valde en modell från Siemens där reglagen till hällen sitter integrerad i ugnen nedanför med vanliga vredknappar som dessutom går att trycka in när de inte användas. Men ändå så ligger funktionen med olika kokzoner och barnlåset som touchfunktioner. Hm men det funkar i alla fall bra, åtminstone när man som oss har ugnen direkt under hällen. Elektrolux har slutat med sina motsvarande modeller så jag misstänker att det beror på dålig efterfrågan.

Vi är i alla nöjda med vårt val med hederliga vred på den vanliga platsen trots att vi har hel bänkskiva med infälld häll.
 
Vi har en sån här:
pctr.php

Där sitter knapparna på en egen upphöjd list så det spelar ingen roll om det kokar över, knapparna blir inte dränkta som på en vanlig häll.
Visst är det väl inte riktigt lika enkelt som att vrida på en "vanlig spis" men med tanke på hur mycket bättre den är så är det inget jag saknar  :)
 
Vi ska ha samma häll som Vortex, den verkar bra då. Vi har också katter och en av anledningarna till att vi valde induktion var att slippa problemet att de eventuellt går på hällen och lyckas sätta på den, har man inga kastruller på hällen händer det ingenting då.
 
Vortex, är det induktion? Om ja, vad heter modellen? :)

 
Har för mig att vår är en Siemens EH 76P501E och den har induktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.