Hej,
Jag har haft ett projekt där jag totalt renoverad en äldre bostadsrätt som verkligen ej var i skick som man kunde bo i innan.
Allt är nytt dragen EL, VVS, osv... Totalt renoverad alltså!

Allt VVS arbete är utförd av en certifierad rörmokare och jag själv har gjort tätskiktsarbete efter monteringsanvisningarna och följt byggbranschens regler.

Nu till det som oroar mig lite, min gamla skolkamrat som gick EL på gymnasiet utförde all elarbete. Han sa att han var certifierad el behörig och fick utföra all arbete, nu i efter hand tror jag han gjorde lite mer än det han får göra. För han flytta nämligen på elcentralen och drog om all el i lägenheten.
Vad för konsekvenser kan detta ge mig och hur kan jag åtgärda det innan slut besiktningen?
Arbetet funkar och ser väldigt bra ut men det som oroar mig är certifierad osv...

Uppskattar alla svar! Tack på förhand!
//Lisa N~
 
På det du beskriver så skulle jag gissa att han inte har någon behörighet överhuvudtaget. Om han arbetar på en elfirma så är det möjligt att han får utföra arbeten i deras regi, men inga privata övningar.

Nästa fråga är vilka konsekvenser det kan bli.

Det viktigaste är ju då om något är farligt. Jättesvårt att svara på. Han kan vara jätteduktig som hempulare, och han kan ha totalt noll koll. Du kan ev. anlita en elfirma för att göra en inspektion, det finns ngt. som kallas EIO test/besitkning. Det är en någorlunda grundlig genomgång. En sådan test kan inte hitta precis alla typer av fel, den förutsätter att elen i grund och botten är korrekt. Men de borde kunna se om det är helt uppåt väggarna. Det är stor risk att en elfirma inte är så förtjust att komma efter och titta. Och man måste förstå att en sådan test är inget "godkännande", utan en "sanity check". Det ultimata ansvaret ligger på dig som innehar anläggningen.

Nästa fråga är om du behöver bevisa för ex. föreningen att du anlitat en behörig elektriker. Det är rätt ovanligt att sådana krav ställs, men i så fall har du problem.
 
Mycket möjligt din kompis är certifierad, i detta fallet är det snarare än nackdel ifall kompisen saknar den nödvändiga auktorisationen.

Du kanske kan be någon elektriker i din krets om en "second opinion" så du kan sova gott.

Kommer frågan upp om auktorisation får du väl bolla vidare den till kompisen då, det kan ju i värsta fall bli lurigt då ifall din kompis inte kan lösa papprena då, men nu är ju redan allt på plats.
 
Får köra med en sådan EIO test/besitkning och hoppas på det bästa. Känns väldigt stressad inför slutbesiktningen... :worried: Kan jag känna mig säker om jag får ett positivt resultat på besiktningen? Eller behöver jag oroa mig för något mer?
 
Redigerat:
Vad är det för slutbesiktning? Om du har anlitat elektrikern själv, så besiktigar du, eller inte. Det är helt ditt val, såvida inte ngn. extern part ställer krav, som exempel bostadsrättsföreningen. Om du anlitar en elfirma försatt titta på det, och de tycker det är OK. då är nog alla akut farliga fel ute ur bilden. Det de inte kan se är mer extremfusk, i stil med att det skarvats löst inne i väggar osv. Sådana ”elektriker” som håller på med sådant brukar lämna mer synliga spår efter sig också.
 
LisaNils LisaNils skrev:
Arbetet funkar och ser väldigt bra ut men det som oroar mig är certifierad osv...
Jag tycker det låter som att du inte har någonting alls att oroa dig över. För besiktningens skulle är det ju bra om allt som syns ser bra så att det inte väcker några instinkter om att börja titta bakom huven. Helt avgörande är ju om anläggningen är säker. Det kan du få en god bild av härifrån om du just postar bilder. Men då behöver du vara trygg med att lossa på locket till elcentralen och lite väl valda dosor och uttag så att vi får se hur det ser ut innanför. Ta även med gruppförteckningen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.