Vi funderar på att köpa en fin gammal gård som sommarstuga. Priset för tomten och byggnaderna ligger på 700 000. Vi har ingen tidigare erfarenhet av att renovera hus, däremot kommer vi få lite hjälp av en familjmedlem som tidigare byggt hus.

Huset som vi skulle renovera först är från ca 1910 och i bedrövligt skick. Bjälkarna ser ut som att de är angripna av någon typ av bagge, det verkar som att elen måste dras om, golvet och väggarna måste isoleras, vi måste dra in avlopp, det finns inget badrum/toalett i dagsläget, eventuellt dra in kommunalt vatten, trappan till övervåningen måste breddas, köket måste rivas ut, brädorna på utsidan kommer behöva bytas ut, fönster samt innerdörrar måste bytas ut osv.

Vi har ingen erfarenhet av hus tidigare och har alltså ingen aning om hur vi ska räkna, vad som ska ingå, vad det går på på ett ungefär osv.

Kan ni ge någon riktlinje? Är det något att fundera över öht för oss eller ska vi se oss om efter ett annat sommarställe i mindre behov av renovering?

Tack på förhand!
 
I mina ögon...Köp något annat. det där verkar som om det kräver en hel del renovering, i princip ett helt nytt hus, och en del av det är dessutom väldigt kostsam sådan. Kolla med kommunen bara vad indragning av vatten kostar tex..
Att trät är angripet måste kolla upp och ta reda på exakt vad det är angripet av så ni vet vad som måste bytas ut..kan ju vara småsaker men också allvarliga saker.


Edit: Naturligtigvs beror det på vad stugor i området som är i bra skick är värda, det kanju vara så att ni har fått så bra pris att det är värt att göra all renovering med... Men det är inget litet projekt ni verkar dra på er om ni köper det där, och utan tidigare erfarenhet så kan det bli kostsamt....
 
Om det är så omfattande renovering som krävs kan slutkostnaden bli dyrare än om man hade valt att riva det gamla huset och bygga ett nytt.
 
Tack för era svar!

Ja, det var vad jag anade... Det är verkligen i väldigt dåligt skick. Huset ligger på Öland, och där kostar ju en del, och inte blir det billigare heller. Det är vår dröm att skaffa landställe där för att senare flytta dit, så vi blev till oss när vi fick erbjudande om det här. Lite för till oss känns det som.

Angående vatten finns det draget till tomtgränsen. Jag har kollat runt lite på den här sidan, och som jag kan se det så finns det inte en chans att vi kommer under 700 000 till enkom för reparationen av huvudbyggnaden, oavsett om vi gör allt själva eller inte (och det tror jag inte att vi skulle klara av). Stämmer det, i era, mer erfarna ögon?
 
Räkna med 1 miljon för att få något med rimlig permanentboende standard. Bor ni inte i närheten skulle jag starkt avråda, även om ni tar in hantverkare kommer ni behöva vara väldigt aktiva i byggprocessen.
 
Topakaco skrev:
Huset som vi skulle renovera först är från ca 1910 och i bedrövligt skick. Bjälkarna ser ut som att de är angripna av någon typ av bagge, det verkar som att elen måste dras om, golvet och väggarna måste isoleras, vi måste dra in avlopp, det finns inget badrum/toalett i dagsläget, eventuellt dra in kommunalt vatten, trappan till övervåningen måste breddas, köket måste rivas ut, brädorna på utsidan kommer behöva bytas ut, fönster samt innerdörrar måste bytas ut osv.
Blev inte så mycket mer än en del av stommen kvar i den beskrivningen.:)
Är man inte en fanatiker av gamla hus så låter det som ett jobb för brandkåren.
 
Vi vet ju inte era ekonomiska muskler och var läget är. Men säg såhär att om det är ett AAA läge med nära till havet och ni har råd så kan ni skapa en fantastisk plats att dra er tillbaka på. Räkna med minst en miljon kanske 1,3 miljoner. Eget engagemang och ytterligare 300 tusen och ni är hemma med en bostad som ni kan sälja för, låt gissa 3-3.5 miljoner eller ännu mer beroende på läget om ni vill sälja. Viktigaste av allt är att hela tiden tänka på att pengarna tillbaka vid en försäljning, annars är det lätt att dra på och lyxutrusta ett ruckel som ingenting är värt.
 
Topakaco skrev:
Vi har ingen tidigare erfarenhet av att renovera hus
Ni ska kanske titta efter något annat...
 
Det verkar vara ett totalt renoveringsobjekt, jag (all ledig tid utanför jobbtid) har fixat ett sånt ihop med svärfar (heltid) å far (halvtid) Det blev ett väldigt fint hus som växte fr 90 till 160 m2.
Det tog ett år för oss rejält händiga och erfarna byggare samt kostade 600 000 pix (1988) trots att vi köpte allt genom svärfars brors sågverk.

Om Ni ska bygga med inlejda hantverkare på Öland samtidigt som Ni bor i Stockholm och inte gör speciellt mycket själv på plats kostar det så mycket att Ni har råd att köpa ett färdigt hus på Öland.
Men vill Ni ha en hobby och bygga det mesta själva och med hjälp av kompisar och släkt samt kan vänta en 5-6 år på att det ska bli klart så kommer Ni att tjäna en rejäl slant och ha mycket kul.

Utifrån hur jag uppfattar Er när Ni skriver och frågar här skulle jag avråda Er från att köpa det här objektet.
 
Tack för alla svar!

I början funderade vi på att köpa all tillhörande mark, totalt 3,65 ha där jaktmark, skog, åker och bete hör till. Dessutom en ladugård och en stenlada.

Efter lite funderande har vi (med hjälp av er) kommit fram till att det är ett för stort projekt och kräver mer pengar och kunnande än vad vi har.

Nu har vi fått ett erbjudande att bara köpa själva tomten. På tomten ligger huset jag tidigare skrev om samt ett gammalt brygghus.

Jag funderar såhär; om vi skulle köpa själva tomten för säg 350 000 kr och sen riva det gamla huset. Köpa en liten gäststuga på sisådär 20 kvm där vi bor och sen börja renovera brygghuset, som är anledningen till att vi förälskade oss i stället. Det kommer såklart också gå på en massa pengar, men då kan man ju bygga i etapper på ett annat sätt än vad vi hade kunnat göra om vi ville bo kvar i det gamla huset.

Är det hållbart? Att man tar dit vänner och familj som är kunniga, vi läser på så mycket vi kan och åker ner från Stockholm så ofta vi kan och försöker göra så mycket som möjligt själva och räknar med att det tar minst 5 år innan det börjar närma sig sluttampen.

Förstår att det är väldigt svårt för er att svara på, som inte vet hur vi har det, våra ekomiska förutsättningar eller sett stället. Men är det något en normalkunnig skulle kunna lära sig, en "normal" ekonomi skulle kunna ta utspritt på sisådär 5-6 år?
 
Den viktigaste frågan är nog om ert förhållande håller för en sån operation. Fem år är låååång tid. Med tiden blir det tråkigt att trängas på 20 kvm vareviga lediga stund. Resan till Öland tar dessutom ~5 timmar, så det är ingen större vits att åka ner en helg t.ex.
 
Håller med om att inte underskattat påfrestningen av detta. Frågan är dock om ni bara beräknar detta som sommarstuga är chanserna större att man accepterar lite trångbott, det finns mindre krav på vissa bekvämligheter, färre förvaringsbehov av kläder etc. Så upplever jag det iaf, vi bor ganska rymligt (ca 300 kvm + 300 kvm förråd och uthus) men däremot fritidshuset är superlitet och känner inte detta som begränsande.

Nu vet jag inte hur stort brygghuset är och vilka renoveringar som behövs men tror spontant att ni bör förlänga renoveringstiden rejält. Ska ni kunna tycka det är roligt, ha lite fritid i sommarstugan också + att ni har sådant avstånd som gör att det knappt är lönt att åka över en vanlig korthelg precis som nyfniken säger. Detta gör att ni får svårt att lägga in tillräckligt med manstimmar om renoveringen är så omfattande som jag misstänker.

Men vill ni lära er och älskar stället tycker jag faktiskt att ni ska slå till.

Försök ställa dit en större manskapsbod eller barack som tillfälligt boende. Enkelt, relativt billigt och lätt att bli av med när behovet bortfaller utan större förlust

MVH Lorant
 
Som sagt det verkar vara ett oerhört jobb som ligger framför er, men å andra sidan, är ni bara inställda på att det kommer ta många år o fixa o inte har för bråttom, o verkligen vill lära er, så varför inte? bara ni 2 vet ju om förhållandet kommer gå åt skogen pga detta. har ni varit tillsammans 2-3 år så är det nog bara tänka om men har ni hängt fast vid varandra 10-15 år så KÖR det är ju den ultimata prövningen! :)

Fixar ni det så har ni alldeles säkert gjort en schysst investering!

ps: Det är alldeles för många som bara drömmer men som aldrig vågar ta steget, för o senare inse att dom missat en superaffär. Man lever 1 gång......


//Adam
 
hello there,

We are two people from Holland that are busy with a big renovation of an old farmhouse in Sweden. Some experiencetalk: We bought the house three and a half years ago and are long way from finishing. Sometimes we feel that the work doesn't go quick enough, that's frustrating. Sometimes we think it's expensive this project. We do a lot ourselves, sometimes friends come to help, sometimes we rent handverkare for jobs that costs us too much time. It's a lot planning here in Holland everytime before we go to Sweden and we wished we lived in Sweden.
You have the big advantage that you can go there for the weekends. We got the advice from somebody there to buy a caravan to live in while doing the work. We are glad we didn't spend money on that. We can live in the house doing the work. Maybe you can stay in the old house while you work on the brewery instead of spending money at a summercabin? You could use that money for work on the brewery maybe?
Another thing is:
Every moment we are in our place there, we are completely happy, we enjoy staying there, even when the work is till long from being finished. So the most important questions are to my opinion: How does it feel to be there? Can you imagine yourself coming there often and feel at home there? Do you like working with your hands and and learning about building?Are you not afraid of working hard? Can you accept that everything will not be ready so quickly? Do you have some sparemoney to spend on hiring people when necessary?
I can advice you a book that really inspired us from the beginning:
http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=827859/ID
Good luck with your choice! Start with the heart and combine it with the head.
Let us know what you decided.

Lu
 
Nåt ska man ju göra tillsammans också, inte bara skjutsa ungar :) Jag och frun har renoverat huset vi bor i sen 2002, det är vår tredje husrenovering (stack emellan med en lägenhet också) så visst kan ett förhållande tåla långa renoveringar. I vårt fall har det bara varit positivt och nåt vi gjort tillsammans.

Är Ni normalhändiga när Ni börjar och har nån att fråga när Ni fastnar är inte bygga och renovera så väldigt svårt tycker jag. Det som kan vara knepigt att förstå som el och hållfasthet tex går alltid att köpa in, dom flesta av oss gör ju inte precis allting själva.
Jag ändrar min inställning från förra inlägget eftersom Ni verkar vara på ordentligt :) Köp tomten och börja projektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.