Hej.

Jag har en fråga angående rimlig kostnad för totalrenovering av gård till deklarationen.
Vad kan vi rimligt vis ha kommit upp i för kostnad. Vi har bara levt och renoverat i 9 år och har nu när vi sålt gården ingen bra koll på hur mycket pengar vi kan ha lagt ner på gården.
Kan någon hjälpa mig med det ?
Huset är på 180m2 och hade stått tomt i 20 år när vi flyttade in. Därav totalrenoveringen. Så här såg det ut, och så här vart det. Så ser ni lite mer. På bilderna syns även en ladugård som gjordes om till verkstad.
Tack för svar . Sofie
 
  • 2009-04-27 11;16;30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00308.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00312.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni inga kvitton kvar? Rimligen handlar det om rätt så stora belopp, och har ni varit stamkunder på några ställen kanske ni kan få ut kopior på räkningar därifrån som styrker merparten i alla fall.

Man kan annars räkna baklänges. Hur mycket pengar ni hade när ni köpte det, vilka lån har tagits upp, hur mycket ni tjänat under tiden, vad har rimligen gått åt för att leva, och kvarstoden torde kunna vara vad man har lagt ned på renoveringen. (Skatteverket brukar kunna göra en del rimlighetsberäkningar på det sättet när de skall kontrollera avdragens rimlighet).

Det är svårt att utifrån bilder avgöra vad saker har kostat att åtgärda, för det som verkligen är dyrt och avdragsgillt syns ju sällan. (el, VA, skorstenar, värme, tak, dränering, fasad, fönster, isolering etc).
 
Tack för svar.
Jo vi har en hel del räkningar och vi har varit stamkunder (De bytte tyvärr ägare så där försann våran kontakt), men det är så mycket lappar o papper.
Det är klart att jag kan räkna...men det finns kanske en genväg?
Vi har bytt all el, avlopp, tak, fasad, fönster, isolering, värme, satt in kamin, gjort i ordning skorstenen från andra vån och uppåt. Sofie
 
Era gissningar är nog mycket bättre än våra...

Men om ni frågar så kan ni få mitt svar: 42.

/ATW

Ps för övrigt funderar jag på hur långt ett snöre är, nån som vet? Ds
 
Snöret är 42 cm långt
 
När det gäller skatt finns det inga bra genvägar. Om det är någon tröst i bedrövelsen så kommer Skatteverket näppeligen att bråka med er om man lämnar in en fin redovisning av alla åtgärder och berättar att det finns kvitto. Gör ni en schablon kommer de med stor sannolikhet att börja oifrågasätta och tvinga er att räkna i alla fall.

För varje tusenlapp ni lagt ned på avdrgasberättigade förbättringar så slipper ni 220kr i skatt. Det borde bli en rätt så bra timpenning för en dags räknande.
 
En tanke.. hur fungerar det med timmar man lägger ner själv på att renovera bostad.. Skulle man inte kunna värdera denna iallafall mot utebliven inkomst för avdrag? eller är det endast kvittenser från andra aktörer som gäller?
 
Hemmakatten
Eget arbete är aldrig avdragbart eftersom det inte finns några kostnader (betalda utlägg) att dra av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.