Fått offert på 133 000 efter rot från en firma som ska göra vårt badrum. Vi ska "flytta" en vägg ca 50 cm, standardmöbler, ingen lyx och vi ska ha våtrumsmatta. Badrummet har en fuktskada under, och man behöver väl bila ut hela golvet förmodar jag. Ev byta nåt bjälklag? alla rör ska bytas.

Vi skulle kunna få detta gjort innan sommaren med detta företag och gambla och ta dessa 133. Väldigt fördelaktigt för då har vi kvar vår lägenhet och har boende när vi är badrumslösa. Eller vänta och ta fler offerter och få det gjort till hösten och stå utan badrum i 4 veckor.

Är 133 rimligt för jobbet? Min sambos pappa betalade 100. Men då var det inga väggar som skulle flyttas och ingen fuktskada. 100 kändes också rätt saftigt för ganska litet badrum med våtrumsmatta. Han fick nya rör både badrum och kök för de 100.

Snickaren sa själv att han trodde detta badrummet skulle ta lite längre tid än normalt då han normalt räknar 14-21 dagar men vi får räkna med lite längre. Kanske 4 veckor om jag förstod honom rätt.

Bilder till ert förfogande :)

Planritningar över ett badrum före och efter renovering med måttangivelser och föreslagen väggflytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt badrum före renovering med badkar, handfat, toalett och synliga slitage- och fuktskador
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskadade träbjälkar och brädor under ett badrumsgolv som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inklusive material?

Inte uppenbart orimligt. Men det ända sättet att veta är att ta in en eller två offerter till. Kanske kan du få ned det 20 ksek, bara du kan bedöma om det är värt det i förhållande till läget du beskriver.

Ingen här kan ju se alla förutsättningar och ge något exakt pris. Beror mycket på er väggflytt, hur mycket jobb det är med el, vvs, fuktskada osv.
 
S
Jag betalade 58.000 efter rot för 2 badrum och en tvättstuga nyligen. Badrummen var på 4 kvm och 12 kvm och tvättstugan på 9. Men då hade vi förberett en del innan där golvbrunnar var på plats och nya gipsväggar. Det som ingick var primning, rotnät och flytspackling i samtliga rum. Det gick åt runt 25 säckar flyspackel. Finspackling av väggar. Läggning av våtrumsmatta på golv i samtliga rum. Sättning av våtrumsmatta samt bord i badrummen (körde våtrumsfärg i tvättstugan). Våtrummsmattorna, bård och lim ingick.

Körde på löpande räkning. Om jag inte missminner mig debiterade de mig för runt 70 arbetstimmar. Firman var GVK auktoriserad.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Jag betalade 58.000 efter rot för 2 badrum och en tvättstuga nyligen. Badrummen var på 4 kvm och 12 kvm och tvättstugan på 9. Men då hade vi förberett en del innan där golvbrunnar var på plats och nya gipsväggar. Det som ingick var primning, rotnät och flytspackling i samtliga rum. Det gick åt runt 25 säckar flyspackel. Finspackling av väggar. Läggning av våtrumsmatta på golv i samtliga rum. Sättning av våtrumsmatta samt bord i badrummen (körde våtrumsfärg i tvättstugan). Våtrummsmattorna, bård och lim ingick.

Körde på löpande räkning. Om jag inte missminner mig debiterade de mig för runt 70 arbetstimmar. Firman var GVK auktoriserad.
I så fall hade ni ju gjort en stor del av jobbet. Skulle inte säga att det får 133 att låta högt...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
S
T Tosse skrev:
I så fall hade ni ju gjort en stor del av jobbet. Skulle inte säga att det får 133 att låta högt...
En del? Det tog mig runt 16 timmar att ordna med nya golvbrunnar och sätta gipsväggar i badrummen. Så lägg till 16x550=8800 och sen 8800-2640=6160 efter rot. Hade jag lejt de till allt, hade jag betalat 10000 till inkl golvbrunnar, gipsskivor, diverse röranslutningar, isolering, spånskivor och skruv.

Totalt 68.000 för TRE våtrum. Hade jag bara tagit det lilla likt det TS har, hade det slutat på max 20.000. Inredning kostar inte mycket. Max 10.000 om man väljer FM Mattsson på blandare och dusch, Ikea godmorgon serie och en Ifö toalett. Sedan tillkommer dock vattenskadan som finns, men har svårt att se att det bör ta lång till.
 
Redigerat:
S Stadsfiskalen skrev:
En del? Det tog mig runt 16 timmar att ordna med nya golvbrunnar och sätta gipsväggar i badrummen. Så lägg till 16x550=8800 och sen 8800-2640=6160 efter rot. Hade jag lejt de till allt, hade jag betalat 10000 till inkl golvbrunnar, gipsskivor, diverse röranslutningar, isolering, spånskivor och skruv.

Totalt 68.000 för TRE våtrum. Hade jag bara tagit det lilla likt det TS har, hade det slutat på max 20.000. Inredning kostar inte mycket. Max 10.000 om man väljer FM Mattsson på blandare och dusch, Ikea godmorgon serie och en Ifö toalett. Sedan tillkommer dock vattenskadan som finns, men har svårt att se att det bör ta lång till.
Du ska få sköta mina upphandlingar framöver! Well done!

Jag har tagit in många offerter på badrum och tvättstuga här i Stockholm. Har aldrig varit i närheten av de priserna. Men du hade nog sett till att ordna förutsättningarna bra och bra firma på löpande. Jag tror inte många proffsbyggda badrum slutar på 30.000 inklusive material ärligt talat, 5-dubbelt är nog betydligt vanligare.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Inklusive material?

Inte uppenbart orimligt. Men det ända sättet att veta är att ta in en eller två offerter till. Kanske kan du få ned det 20 ksek, bara du kan bedöma om det är värt det i förhållande till läget du beskriver.

Ingen här kan ju se alla förutsättningar och ge något exakt pris. Beror mycket på er väggflytt, hur mycket jobb det är med el, vvs, fuktskada osv.
Ja det är inkl allt. Snickaren egna ord var att för dessa 133 har vi ett komplett färdig badrum. Det är gammal el i hela huset. Spontant hade jag väntat mig ungefär dessa summor. Hoppats på lite lägre och efter vad jag läst tror jag också att vi borde kunna få offert på 110 som lägst kanske.

Men tar vi fler offerter så tappar vi möjligheten att få det gjort innan sommaren. Men det är det kanske värt så man kan spara 10-20 tusen..
 
Jag har försatt mig i den mycket otrevliga situationen att personen som åtagit sig ett jobb för ett fast pris börjar tycka att det är för billigt (och nej, vi har ingenting skrivet, suck) och nu hänvisar till andra priser (typ 200 000 kr), vilka jag såklart inte inte kan bedöma. Kan kloka själar i denna tråd råda mig?

Det rör sig om ett litet badrum på 2,5 kvm som rivits (inklusive garderober utanför) och byggts upp igen med nya väggar och flytat golv. El och rör hanteras separat. Rivningen och uppbygget är fint gjort och har tagit kanske 20 - 40 timmar allt som allt. Vad är ett rimligt pris (eller tidsåtgång)? Vad borde kakling och läggning av plattor kosta, inklusive våtrumsintyg? Inga konstigheter, helt släta väggar och vanligt kakel. Bara arbetet - allt material köpes extra. Och vad skulle det kosta om man skippar våtrumsintyget, alltså ber typ en kompis fixa det?
 
BirgitS
M Malin165 skrev:
Vad är ett rimligt pris (eller tidsåtgång)?
Även en muntlig överenskommelse om fast pris är bindande, men annars kan man väl höfta lite med att en hantverkare kostar ung. 500 kr/timme (eller kanske snarare 550 när det gäller Stockholm) så om du vet ung. hur många timmar det tog så har du en uppskattning för arbetskostnaden.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Tycker inte det låter helt orimligt.

Ska själv renovera badrummet om bara någon vecka och har allt som allt tagit in 5 offerter. Den jag valt att gå vidare var inte absolut billigast men inte heller dyrast och gav bäst intryck.

För att då ge något lite mer konkret så skulle den dyraste ha 127k för att göra mer eller mindre allt arbete förutom byte takfönster + rivning. I det priset ingick inte heller möbler, kakel/klinker och dylikt. Med de firmorna jag kommer köra med nu (delad entrepenad) så räknar jag med att det kommer landa på 90ish tusen för arbete/material exkl. tidigare nämnt och då lär totalkostnaden för allt landa på 130-140k men då ska tilläggas att jag jagat kampanjer osv till tusen plus att jag då lägger in lite arbete själv! :)
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Hemmakatten
C CissiSimon skrev:
Ja det är inkl allt. Snickaren egna ord var att för dessa 133 har vi ett komplett färdig badrum. Det är gammal el i hela huset. Spontant hade jag väntat mig ungefär dessa summor. Hoppats på lite lägre och efter vad jag läst tror jag också att vi borde kunna få offert på 110 som lägst kanske.

Men tar vi fler offerter så tappar vi möjligheten att få det gjort innan sommaren. Men det är det kanske värt så man kan spara 10-20 tusen..
Antar att det är ett fast pris inklusive fuktskadan. I så fall skulle ta det. Se till att alla delar specas i offerten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.