Tjena!

Håller just nu på att budar på en bostadsrätt på 48 kvm som är i behov av totalrenovering. Dock mestadels kosmetiskt (inga vattenskador eller så). Det har tidigare varit en lokal och är nu omgjord till lägenhet. Eftersom jag inte har nån erfarenhet av renovering i denna skala har jag ingen jättekoll på vad det kan tänkas kosta. Kommer väl göra det mesta själv.

Detta ska göras av mig själv:

Renovera alla väggar. 60% av lägenheten är gammal källare och väggarna är trasig betong. Detsamma gäller taket.

Köpa och sätta in ett kök. Tänkte hitta nån i skalan 2,5 x 4 meter, dvs ett ganska litet. Säg 30.000 kronorsklassen.

Lägga golv i hela lägenheten. Nåt sjysst trägolv i klickvariant hade jag väl tänkt mig.

Sänka taket i 70% av lägenheten och installera downlights.

Diverse snickerijobb (bygga en ny våning bla)

Detta ska göras av hantverkare:

Rörmokare: Dra ett avlopp till den tänkta platsen för köket (dock bara ca. 1 meter från badrumsavloppet. Det är på andra sidan väggen)

Elektriker: Dra ny el. Stigarna är bytta, men inte inne i lägenheten.

Plattsättare: Kakla om det lilla badrummet på ca 2,5 kvm (som jag redan ska ha rivigt och rensat). Ska vara sjösten.

Då till frågan: Kan nån ge en fingervisning på vad detta kan tänkas kosta? Jag har räknat på ca. 200.000 kr inkl. allt. För lite? Kan 300.000 vare närmre verkligheten?
 
  • allrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
kross skrev:
Då till frågan: Kan nån ge en fingervisning på vad detta kan tänkas kosta? Jag har räknat på ca. 200.000 kr inkl. allt. För lite? Kan 300.000 vare närmre verkligheten?
Eftersom du själv tänkte göra merparten av jobbet så blir det mycket en fråga om materialkostnad. Med "standardmaterial", smarta inköp och "rätt" pris på jobben du lejer ut kan du nog komma en bit under 200. Dock inga problem att komma över 300 om man svävar iväg i materialval och utrustning ;D
 
Lite OT kanske, men du har väl sett till så att lokalen numera är officiellt ändrad till bostadsutrymme? Kan bli väldigt mycket problem annars..

Vad gäller kostnad för de arbeten du tänkt, så ta alltid till i överkant. Det har alltid en förmåga att tillkomma en del oförutsett under resans gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.