Vad har ni för erfarenheter av totalrenovering. Vilka firmor har ni använt er av? Vad kan det kosta om man måste göra rubbet på en 91 kvm villa plus 46 biarea? Hur lång tid tar det tror ni?
 
H
Ort?
Tja ca 1 mille.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Din fråga är helt omöjlig att besvara med så lite information. Vad innebär "rubbet"? Var ligger fastigheten? Vad finns det för andra förutsättningar, t.ex. ute på landet eller i villaförort? Farbar väg? Ö utan fast broförbindelse? Med mera...

Vilka firmor andra har använt sig av är kanske inte så relevant när det inte framgår var du bor.
 
Hej. Tack.

Det ligger i Sthlm, villa förort. Det är byggt på 30 talet. Vattenledningarna ligger på proppskåpet, huset behöver totalrenoveras. Stommarna kan vara kvar. Hur vet man vem som är bra?
 
tommib
Enda sättet att någorlunda säkert veta om någon är bra är via referenser, helst personer man känner och litar på. Det brukar tyvärr snäva av antalet tänkbara rätt betänkligt.

Hur lång tid en helrenovering med byte av "allt" tar beror helt på hur huset ser ut, hur svårt det är att riva, om det finns skador som inte syns i stommen, om det finns problematiska material (asbest), vad som ska göras, vilken typ av ytskikt det ska vara i det nya, vad för precision förväntas i hantverket mm. Det är fortfarande helt omöjligt att svara på hur lång tid det tar och vad det kostar. En väldigt grov gissning är väl 3-4 månader eller så men det kan variera stort. Priset är inte möjligt att uppskatta, det beror på så många faktorer. Troligen ligger det i samma härad som för ett nytt hus av motsvarande storlek.

För min egen del har vi en hantverkare som är mycket duktig och noggrann som jag inte skulle tveka att rekommendera för mindre jobb, men jag vet att han inte tar på sig såpass stora jobb (ensam i företaget).

Har du bekanta som är vana husägare? Hur är din egen vana? Är du bekväm med att bedöma vad som behöver göras och vad som kan vänta? Att vattenledningarna ligger på proppskåpet kan betyda mycket och att de bara passerar är inte nödvändigtvis ett problem.

Är det ditt hus? Kan du lägga upp bilder? Eller är det något du planerar att köpa? I så fall kan ett besiktningsprotokoll vara upplysande.

Ett sätt att få åtminstone en uppskattning är att ta in offerter från ett par hantverkare och se vad de landar på. Tyvärr tror jag att det kommer vara svårt att få ett fast pris på ett sånt här jobb, det är helt enkelt för många okända parametrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.