Vi är spekulanter på ett ställe med en gammal flygelbyggnad som utifrån ser fin ut (är bevarad), men som invändigt inte går att bo i. Inget el, vatten eller avlopp, oisolerat plankgolv och givetvis inget badrum. Det är nog obebott sen 100 år tillbaka. Det är en rymlig byggnad i två våningar med vedspis och bakugn i köket samt några kakelugnar på båda våningarna. På baksidan till höger finns en jordkällare under huset.

Ett häftigt ställe som vi funderar på att fixa till generationsboende. Taket tänkte vi byta omgående eftersom det läcker in på ett ställe. Sen får resten ta sin tid.

Är det någon som gjort något liknande och har lite tips? Vad ska man undvika? Kostnader? Viktigt att tänka på? Materialval? Vad göra själv och vad ta in hantverkare till? Var bygger man badrum?

Det behövs:
Värmesystem (passar ej med luft/luft värmepump)
Ta upp och isolera golvet, helst lägga in plankorna igen, de är 40-50 cm breda originalbrädor
Byta ut fönster (enbart englasfönster idag)
Mittenrummet på övervåningen behöver en takkupa för att kunna användas på ett bra sätt (takfönster känns som ett helgerån)
Bestämma funktion på rummen
Göra tillbyggnad för kombinerade badrum och tvättstuga (finns ingen riktigt bra plats för tillbyggnad) ELLER ta ett befintligt rum och placera det där
Bygga avlopp för kök och badrum, koppla på till det kommunala
Dra in vatten
Dra in all el
Isolera väggarna inifrån
Isolera vinden
Fixa ytskikt
Bygga kök

Vi har erfarenhet sen tidigare samt elektriker och rörmokare i släkten så många saker kan vi fixa själva.
Men det är ju ett gigantiskt projekt som kommer ta MYCKET tid och jag känner mig lite galen när jag skriver detta inlägg...
Rymlig tvåvånings flygelbyggnad i rödfärg med gult port, bakugn och kakelugnar, behöver renovering med nytt tak och moderniseringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd gammal tvåvånings flygelbyggnad med vita knutar, gräsplan och träd i omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad tvåvånings flygelbyggnad med sadeltak och gult dörrparti, omgiven av grönska och belagd gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obs! Det finns inga bilder inifrån.
 
Finns Q eller K-märkning? Vet ni att ni får bygglov för ändring till bostadshus?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns Q eller K-märkning? Vet ni att ni får bygglov för ändring till bostadshus?
Finns ingen märkning enligt ägaren. Bygglov vet jag inte, bra fråga, ska ringa och förhandskolla.
 
Vad är budgeten? Ska ni lägga ner mycket tid själva? Storlek?
 
3 (eller 4, en dörr var låst och vi vet inte om det finns ett eller två rum bakom den) rok samt hall på bv, öv innehåller ett rymligt sovrum i vardera gaveln (totalt två alltså) samt ett rum på mitten och en hall, samt kattvindar. Ingen liten stuga. Budgeten vet jag inte, beror på vad vi kan köpa fastigheten för, samt hur mycket tid vi kan lägga själva. Tidspress finns inte och den äldre generationen är behjälplig samt händig.

Kök, delar av badrum, isolera väggar, fönsterbyten och riva ytskikt samt städa ur fixar vi själva. Kanske även mer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.