Jag har i min enfald tänkt att det inte kommer vara så dyrt att fixa värmekällan i huset när det väl blir dags för det...
En nibe fighter 310 ska enl nibes sida ligga runt 34 lax ute i butik.
Till detta måste elen såklart finnas, vatten in, vatten ut, samt rör till golvvärmefördelaren.

Ventilationsrör för att ta luft från kök och våtrum och ett vent rör ut.

Eftersom denna flvp inte är nån vägghistoria som måste kopplas och fyllas med gas efter montage bör den väl bara vara att ansluta och köra?
Eller?
Vad har jag glömt? Vad blir totalkostnaden?

Jag har hört av flera som funderar på att byta till luft/vatten värmepump att det ska kosta 80-90lax att få liv i det, i min enfald bör det inte kosta mkt mer än 40 om man köper en nibe för 34!?
Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Mailade Nibe och fick svar idag.
Jag var inte ute och cyklade, utan de extrakostnader som kan tillkomma är om man köper extern vv beredare och elinstallation, vent och rörkoppling.
Men eftersom det är saker jag tänkt på så hade jag tänkt rätt...
Skönt.
 
Troligen kan du få Nibe 310 p för 32000 kr och för 2000 kr kan du få hem vilken rörmokare som helst efter fyra.
Det är bara fyra rör som skall kopplas.
Sedan monterar du utomhusgivaren. Till FLVP köper du ca 2 meter trefas kabel och trefas kontakt (hane)
Från elcentralen drar du en trefas elkabel och monterar en kontakt (hona)
När man plockar ner plåtarna på Niben och öppnar den så står det där var du skall koppla elen och utomhusgivaren.
Sedan fyller du pannan med vatten och trycker ihop kontakterna.
Sedan kan du starta den.
Kontakterna eller heter dom handskarna är bra och ha om man behöver trefas uttag till något annat tillfälligt.
http://www.varmepump.biz/
 
Du kan inte jämföra en FLVP för 30-40 med en luft/vatten för 80. Du spar peanuts på en flvp jämfört med en luft/vatten. En mer relevant jämförelse är möjligen markvp och luft/vatten.
 
Å andra sidan ser jag att du ska bygga nytt - då kan flvp vara en vettig standardlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.