Hej!
I höstat köpte vi ett nytt hus på landet, det är byggt i sekelskiftet någon gång men har inte alls kvar sin gamla charm. Fönstrerna är stora och fula och (moderna?) men ändå slitna. Vi vill försöka göra det fint igen som de än gång varit. Vi har beställt andra fönster som passar in i den gammeldags stilen men nu vill vi (eller mest jag) ha sekelskiftspanel.
Gubben tycker det är jättefint men menar på att det oftast krabbar när man har det. Vad har ni för erfarenheter?

Då vi ändå gör om en hel långsida av huset och det ska upp nya brädor och färg så tänker jag att det är nu eller aldrig. Det är onödigt att göra herrgårdspanel nu som på resterande delar av huset om vi ändå vill göra om det.
Så vad kostar det att sätta upp helt ny panel på huset ungefär? Om man kan räkna ut det i meter? Vill gärna måla huset i en vit ton. Vad kan man räkna med i färgkostnad?

I så fall gör vi om hela långsidan nu i sommar och resten nästa år på grund av tidsbrist.

Vill också säga att gubben är snickare och därför gör han det mesta själv.
Eller kanske det är billigt att anlita folk med det här ROT-avdraget? Tänker på tiden också.:surprised:
 
är från bohuslän. vet vad en krabba är men inte "krabbar" betyder. beror var ni bor. olika priser överallt. har ni nära till typ finland. köp från ryssland mycket billigare och bra urvirke. din man är ju snickare. han kan väl alla knep själv.
 
Hej, krabba betyder väl samma som krångla ungefär.
Vi bor i södra småland.

Klart han kan en massa knep - men han har ingen aning om kostnad, bara att det är mycket dyrare. Därför frågar jag här vad ni har betalt och vad det kan tänkas kosta. Han vill liksom jag ha en fin färg istället för vanlig falu rödfärg, men det lär bli mycket dyrare. Eftersom vi aldrig har haft/ målat om hus innan vet vi inget om kostnader. Vi vill också gärna ha sekelskiftspanel - tycker jag har googlat hur mycket som helst utan att finna svar då det är vanligast att folk sätter det på nybyggda hus och då brukar man bara betala en viss summa extra, vilken knappast kan vara samma som vi får betala om vi gör om allt.

Vi var inne på att bygga ett hus från fiskarhedenvillan en gång, då skulle sekelskiftspanel kosta ca. 10.000 extra - jag tror det är mycket dyrare när man renoverar om ett gammalt hus.
 
Några frågor till TS vad menar du med sekelskiftspanel? Hur många kvadrat vägg rör det sig om?
 
Sekelskiftespanel, herrgårdspanel osv är väl benämningar som inte är så väldefinierade.

Så, som Kromo skriver, är det nog bra om du beskriver typen av brädor lite bättre,
gärna med en bild också :)

Sedan är det egentligen lätt att gå ut, mäta panelbrädornas bredd och längd och räkna antalet.
På Byggmax, Cheapy, Beijer och många andra ställen finns exakta prisuppgifter.

Tänk dock på två saker:
1) Det kan vara bra idé att köpa grundmålat. Snabbar upp arbetet rejält.

2)
Mycket kan tillkomma förutom panelbrädorna. Fönsterfoder, knutbrädor, över/underbleck till fönstren osv.
Och rätt som det är får du för dig att tilläggsisolera fasaden också :wow:
Och då drar kostnaderna iväg.
 
Ja aldrig något annat än grundmålat kommer över min grind. ( om det finns att tillgå alltså) bara grundfärgen är dyrare än skillnaden mellan obehandlat och grundmålat. Dessutom tillkommer penslar och tiden det tar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.