Nu är jag sur, därför hänger jag ut Myresjöhus! Vi har köpt ett hus med totalentreprenad och har långt sedan inflyttning i slutet av Juni frågat över hur elkabel för inkommande el ska hanteras. Idag ligger elkabeln ovan mark med krossad sten kring sig. Myresjöhus vill nu känna sig vid denna fråga. Vi har från andra entreprenörer i området fått veta att det brukar ingå i markentreprenaden, den som gör plattan och förbereder det som står som krav från Myresjöhus sida för att kunna bygga på en tomt. Vi har även fått veta att elkabeln bör ligga på 60 cm djup och närmast material ska vara mjukt, typ sand eller stenmjöl.

Det sista vi hörde i frågan var att de inte tänker sig åtta frågan.

Häromdagen levererade Myresjöhus ett garage till oss och körde sonika över vår ”öppna kabel” och det blev ett hack i den. Grannarna är oroliga för barnen som leker i området och vi är irriterade över att inte kunna använda vår egen infart till vår egen tomt.

Ni andra som byggt med totalentreprenad, har ni haft era elkablar där inkommande el från nätägaren ligger ovan mark?
 
Under byggtiden samt en sväng efter hade vi kabeln ovan jord då det var byggström. Sen kom e.on och kopplade in vanliga strömmen. Den är såklart nedgrävd. Det gjorde hustillverkaren när de grävde för grunden.

Tvivlar på att elleverantören kopplar på fast el ovan mark? Har ni vanliga elen inkopplad? Inget byggskåp som strömmen går via?
 
Yes byggskåpet borta och inkopplat till huset via vanliga elskåpet på husets fasad. VI har bott i huset över 2 månader.
 
Ligger kabeln bara utan att vara i något rör? Om den ska grävas ner ska den ligga i rör och det blir ju svårt om det redan är inkopplat.... måste en elektriker dit och kopla ur, sedan på med röret och grävas ner och sedan kopplas in igen.
Vad sade nätägaren när de kopplade in detta??
 
När vi byggde (inflytt mars/april 2013) lades tomrör i samband med grund och markjobb. Rören lades med tanke på kommande matning, och fram till fasadmätarskåp.

Under byggtiden har el matats via kabel liggande på marken. Sedan dök Eon upp och drog om kabeln i förberett tomrör. Har ni verkligen inget sådan så undrar jag hur Myresjöhus har tänkt?

Sedan kan man ju vara tråkig och undra varför man väljer Myresjöhus efter allt strul man kan läsa om dem, inte minst på detta forum.
 
Det är nätägaren som ansvarar för ledningen fram till mätaren.
Kontakta din nätägare som be dem fixa till detta, man tycker ju att myresjöhus redan skulle fixat detta med nätägaren, men som vanligt är det så att vill man ha något fixat ordentligt så får man göra det själv....
 
Visst är det nätägaren som ansvarar för ledningen fram till mätaren, men de kommer knappast att gräva ner den på egen bekostnad...
 
Helt riktigt, men kanske kan nätägaren på nåt vis trycka på husföretaget.
Jag är lite förvånad att nätägaren ens gått med på att koppla in ledningen/elmätaren i fasadmätarskåpet när den ligger helt öppet/oskyddat.
 
Ledsen för sent svar. Men vi har ett rör med vår elkabel i från huset till fortums anslutningspunkt. Men vid denna punkt är kabeln liksom öppen. 2013-08-21 14.50.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut att vara Fortums problem, ring deras felanmälan och tala om att kabeln ligger ovanpå marken och dessutom är skadad.
 
Om jag fattat det rätt. Det går under marken fram till eran elcentral men vid tomtgränsen så är det öppet? Det du visar på bilden?
Om så är fallet är det korrekt utfört. Det är ditt jobb att täcka det och göra trädgården som du vill. Att den ligger öppen så är som det ska. Så låg det hos mig också. Det är så vid skarven. Dock så borde det ligga ett band som visar att det är elkabel under som varning för om man ska gräva i framtiden.
 
nätägaren menar att det inte är deras sak eftersom det är på vår tomt. Ska vi köpa sand från tippen och själva gräva i detta svår-grävda material och sedan fylla med sand?
 
Är kabeln i markhöjd eller?
 
Karriärmamman skrev:
nätägaren menar att det inte är deras sak eftersom det är på vår tomt. Ska vi köpa sand från tippen och själva gräva i detta svår-grävda material och sedan fylla med sand?
Hej

Den måste ner minst 50cm för att ligga bra och inte skaddas av maskiner m.m. Kontakat någon grävare som är i närheten och be dom fixa de, kan inte kosta mycket. Är den skadad ring dit en elektriker så får han kolla på den och åtgärda den vid behov.

//Calle
 
Inkopplingen skulle gjorts i en grop ca 50 cm djup och kablarna skulle ligga i ett rör samt en varningsplastremsa lagts över.
Gropen skulle grävts av entreprenören (M-hus) men normalt sett får du själv fylla igen gropen när du anlägger din trädgård (entreprenören har ju då lämnat tomten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.