Jag har googlat & googlat ang. Fiskarheden men jag hittar bara gamla svar 2008 o äldre.

Vi håller på att räkna på ett FH Safir. Har fått Offert från FH med specade kostnader. Jag har ganska klart för mig vad som ingår i själva huspriset & inte, har lusläst.

Men det råder lite delade meningar om Fh ger pris som totalentreprenad eller inte om inte, vad är det då för kostnader som tagits upp i Offerten, är det "höftade" kostnader på vad det "kan" kosta eller är det deras priser ?

Tacksam för alla svar jag kan få !!
 
Har du fått en kalkyl med prisuppgifter för alla åtaganden så står det väl även ett giltighetsdatum där, som jag fattat det så är priserna för åtagandena dom faktiska kostnaderna, inga uppskattningar. Det är alltså det priset du får betala om du väljer försäljarens föreslagna entreprenörer...
 
Fiskarheden erbjuder INTE totalentreprenad men kan givetvis erbjuda nyckelfärdigt. Byggsatsen som består av en brädhög köps av Fiskarheden och all entreprenad köps av ngt annat byggföretag.

Byggföretaget kan köpa byggsatsen av Fiskarheden och sedan sälja byggsats och entreprenad till dig på totalentreprenad.

Köper du byggsats av Fiskarheden och allt byggjobb av en byggfirma så blir det generalentreprenad även om det är nyckelfärdigt.

Generalentreprenad behöver absolut inte vara sämre än totalentreprenad men det skrivs två kontrakt, med totalentreprenad skrivs allt i ett och samma kontrakt.

Kostnaderna som tagits upp i offerten är troligen vad ett byggföretag som samarbetar med Fiskarheden kostar att anlita.
 
Malmöbyggaren skrev:
Fiskarheden erbjuder INTE totalentreprenad men kan givetvis erbjuda nyckelfärdigt. Byggsatsen som består av en brädhög köps av Fiskarheden och all entreprenad köps av ngt annat byggföretag.

Byggföretaget kan köpa byggsatsen av Fiskarheden och sedan sälja byggsats och entreprenad till dig på totalentreprenad.

Köper du byggsats av Fiskarheden och allt byggjobb av en byggfirma så blir det generalentreprenad även om det är nyckelfärdigt.

Generalentreprenad behöver absolut inte vara sämre än totalentreprenad men det skrivs två kontrakt, med totalentreprenad skrivs allt i ett och samma kontrakt.

Kostnaderna som tagits upp i offerten är troligen vad ett byggföretag som samarbetar med Fiskarheden kostar att anlita.
Men nu har du väl ändå lite fel ?

generalentreprenad menas med att företaget tex som Götenehus sköter ALLT, jag behöver alltså inte gå in & ta hand o något själv
Medans Totalentreprenad kan vara något av en dela Entreprenad ?

Nu kommer vi ju att köpa delar av Entreprenaden från FH trots allt & sen anlita lokala snickare att göra resten samt att vi kommer välja bort ganska mycket av inredningen & köpa detta på annat håll.
 
Fiskarheden urför inte någon entreprenad... Däremot erbjuder Fiskarhedens försäljare olika företagare som utför deras olika åtaganden...
 
Cia-Pia skrev:
Men nu har du väl ändå lite fel ?

generalentreprenad menas med att företaget tex som Götenehus sköter ALLT, jag behöver alltså inte gå in & ta hand o något själv
Medans Totalentreprenad kan vara något av en dela Entreprenad ?

Nu kommer vi ju att köpa delar av Entreprenaden från FH trots allt & sen anlita lokala snickare att göra resten samt att vi kommer välja bort gansk
a mycket av inredningen & köpa detta på annat håll.
Nej jag har inte fel men du Pia har absolut fel.

Totalentreprenad innebär ett kontrakt, Generealentreprenad innebär två kontrakt och delad entreprenad innebär flera kontrakt.

Pia får gärna gå in här: http://www.byggnytt.nu/news.php?item.3.8 och läsa på .....
 
Malmöbyggaren skrev:
Nej jag har inte fel men du Pia har absolut fel.

Totalentreprenad innebär ett kontrakt, Generealentreprenad innebär två kontrakt och delad entreprenad innebär flera kontrakt.

Pia får gärna gå in här: [länk] och läsa på .....
Konstigt för i deras katalog står det Generalentreprenad - Ett kontrakt !

På deras hemsida står Totalentreprenad - Ett kontrakt !

Ja ja, jag får väl svar på den frågan när jag får Offert från dom :)

Men jag tror ändå vi kommer bygga ett FH
 
Står det verkligen totalentreprenad på deras hemsida?

Vi ska bygga med fiskarheden i gävle, köper materialsatsen av FH, sedan anlitar vi de olika byggfirmorna som Fhs agent i Gävle brukar använda sig av...
 
Cia-Pia skrev:
Konstigt för i deras katalog står det Generalentreprenad - Ett kontrakt !

På deras hemsida står Totalentreprenad - Ett kontrakt !

Ja ja, jag får väl svar på den frågan när jag får Offert från dom :)

Men jag tror ändå vi kommer bygga ett FH

Det är vanligt att hussäljare försöker få sina kunder att tro att allt är totalentreprenad. För att vara säker bör du inte bara kolla med säljaren.....

Helt riktigt att det står att totalentreprenad betyder ett kontrakt men det står inte att Fiskarheden erbjuder totalentreprenad......smart förvillande....

Under Generalentreprenad står det att fiskarheden är ansvarig för byggsats och ett annat företag för bygget....

Det står alltså precis vad jag har skivit...
 
Redigerat:
carlbanan skrev:
Står det verkligen totalentreprenad på deras hemsida?

Vi ska bygga med fiskarheden i gävle, köper materialsatsen av FH, sedan anlitar vi de olika byggfirmorna som Fhs agent i Gävle brukar använda sig av...
På vilkens hemsida ?

vad kul, vilket FH ska ni bygga ? & vad kommer det att kosta. har ni gjort ändringar eller har ni köpt bort vissa saker. Berätta gärna mer .-)
 
Tyckte du nyss skrev att det stod totalentreprenad på Fiskarhedens hemsida?

Huset vi ska bygga är lite omgjort, liknar väl inte riktigt nåt av deras kataloghus. Totalt hamnar huspriset inkl alla åtaganden på 2 150 000... Det är med lite tillval vi gjort och så... Dubbla skivor, andra vitvaror, annan trapp, annan sorts panel...

Har för mig att dom har ett visningshus på deras hemsida som liknar det vi ska bygga till utseendet.... Om det är kvar så är det iaf visningshuset i Hamburgersund.... Vårat är på ca 145 m2 iaf...
 
carlbanan skrev:
Tyckte du nyss skrev att det stod totalentreprenad på Fiskarhedens hemsida?

Huset vi ska bygga är lite omgjort, liknar väl inte riktigt nåt av deras kataloghus. Totalt hamnar huspriset inkl alla åtaganden på 2 150 000... Det är med lite tillval vi gjort och så... Dubbla skivor, andra vitvaror, annan trapp, annan sorts panel...

Har för mig att dom har ett visningshus på deras hemsida som liknar det vi ska bygga till utseendet.... Om det är kvar så är det iaf visningshuset i Hamburgersund.... Vårat är på ca 145 m2 iaf...
Nja inte på FH hemsida tror jag inte det står, utan på Götenehus hemsida.

Hur har ni känt inför kontakten med FH ? Har allt gått bra ?
Vad menar du med dubbla skivor, tänker du på innerväggar här ?
 
På FHs hemsida under "bygg med oss" finns det en ordlista och där är förklaringar till olika entrepenadformer. När ordlistan är under "bygg med oss" kan man lätt tro att FH erbjuder de olika entreprenadformerna men det gör dom tyvärr inte...
 
Vi har ju haft kontakt med deras försäljare i gävle, och det har funkat bra... Tog ett tag innan vi bestämde oss, var inne på en annan tillverkare först men dom föll bort av olika anledningar...

Vi kommer välja till så man får spånskivor i alla väggar i huset... Kostade 40 000 extra för oss....Sekelskiftspanel på utsidan vart 22 000 extra...

Men det är ju viktigt att poängtera att säljarna FH har runt om i landet är egna företagare som har provision på varje hus dom säljer... Och att du som kund kommer få skriva kontrakt med varje byggfirma som behövs...
 
Vi tog in offerter inför vårt husbygge även för FH men i slutänden blev det dyrare än än att bygga med både Eksjöhus, Götenehus och Trivsehus... Jag tror att ska man bygga med FH så ska man bygga själv, det är då man sparar pengar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.